An Analysis On The Atambua Students’ Multilingual Background And Their English Oral Proficiency

Nacimento, Graciela D B Do (2017) An Analysis On The Atambua Students’ Multilingual Background And Their English Oral Proficiency. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Multilingualisme adalah kemampuan seseorang untuk menggunakan lebih dari satu bahasa untuk berkomunikasi. Masyarakat Atambua tergolong multibahasa karena pada dasarnya mereka memiliki latar belakang multibahasa.Sebagian besar siswa Atambua mengalami kesulitan dalam berbicara bahasa Inggris.Fenomena ini membuat peneliti melakukan studi untuk Menganalisis Kemampuan berbicara Bahasa Inggris (EOP)dari siswa Atambua dengan latar belakang multibahasa. Penelitian ini menggunakan pendekatan deskripsi kualitatif yang melibatkan siswa multibahasa dari Atambua dan juga yang mampu berbicara bahasa Inggris. 10 dari 200 mahasiwa sebagai subyek penelitian terpilih melalui quisioner yang di kembangkan oleh peneliti untuk mengetahui latar belakang multibahasa mereka. EOP dilaksanakan untuk mengetahui level kemampuan berbicara mereka berdasarkan rubrik penilaian oleh Brown (2001). Kemudian, analysis dilakukan untuk mengetahui hubungan antara level EOP dengan jumlah bahasa yang mereka kuasai dan waktu penguasaan bahasa. . Hasil dari penelitian ini menunjukan bahwa 2 siswa dengan penggunaan 3 bahasa memiliki level 3,0 dan 3+ ( mampu berpartisipasi efektif dalam kondisi formal dan informal dengan topic yang profesional). 5 siswa dengan 4 penggunaan 4 bahasa berada pada level berbeda-beda, dari 1+ ( memiliki keterbatasan dalam memenuhi tuntutan percakapan sosial). 2 siswa belajar bahasa inggris sebelum usia 10 tahun, dan level EOP mereka adalah 3+. 8 siswa lainnya belajar bahasa Inggris pada usia 11 hingga 14 tahun. Fenomena menarik menunjukan bahwa hanya 1 dari 8 siswa dengan penguasaan 3 bahasa mendapat level tertinggi (3), walaupun dia belajar bahasa Inggris setelah masa emas. Ini mengindikasikan bahwa hasil penelitian ini sama dengan teori sebelumnya yang mengatakan bahwa seseorang yang multibahasa mengalami kesulitan dalam belajar bahasa Inggris, Bialystok (2001)

English Abstract

Multilingualism is the ability of someone to operate more than one language for communication. Atambua people are multilingual since they have more than one language background, it make them difficult in speaking English. This study aims to Analyze the English Oral Proficiency (EOP) of the Atambua students with multilingual background. It is a descriptive qualitative research involving multilingual Atambua students who also speak English. 10 out of 200 as the researcher participants are selected through questionnaire develop by the researcher to know their multilingual background. EOP in form of monologue was employed to the students to know their level using scoring rubric by Brown (2001). Then, analysis was done to see the relation of their level of EOP with their number of language useand age of their English acquisition or learning. The result of this study showed that 2 students with 3 languages use have 3,0 and 3+ levels, (able to participate effectively in formal and informal situation, as well as the professional topics). 5 students with 4 languages use have various level, ranging 1+ (able to satisfy limited social demands) to the 3+ level. 1 student with 5 languages was in level 1+, and 2 students matering 6 languages were in level 1+ and level 2 (able to satisfy routine social demands). 2 students learned English before 10 year-old, and their EOP level was 3+. 8 other students learned English in their 11 up to 14 year-old. Interesting phenomenon found that only 1 out of 8 students with with 3 languages use get the highest level (3) even she learn English over golden age. It indicates that the result of the research is in line with the previous theory stated that multilingual person will face difficult in learning English, Bialystok( 2001).

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2017/727/051707508
Uncontrolled Keywords: Multilingualisme,Akusisi, Belajar, Penguasaan, Lisan
Subjects: 400 Language > 404 Special topics of language > 404.2 Bilingualism
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: Nur Cholis
Date Deposited: 12 Sep 2017 01:51
Last Modified: 17 Nov 2020 03:33
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/2365
[thumbnail of GRACIELA D B DO NACIMENTO.pdf]
Preview
Text
GRACIELA D B DO NACIMENTO.pdf

Download (2MB) | Preview

Actions (login required)

View Item View Item