Nugroho, Anastasia Athalia Widyagarini and Azizun Kurnia Illahi, S.I.Kom, M.A., and Noveria Anggraeni Fiaji, M.Pd., (2024) Personal Branding Clarissa Putri di Media Sosial Instagram sebagai Digital Creator Beauty & Healthy Lifestyle. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Saat ini, personal branding telah menjadi salah satu faktor penting bagi individu yang ingin membangun citra dan reputasi, terutama di era digital. Media sosial, khususnya Instagram, memberikan peluang besar bagi para digital creator untuk membentuk dan mempromosikan personal branding mereka di hadapan khalayak luas. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis strategi personal branding yang diterapkan oleh Clarissa Putri di media sosial Instagram sebagai seorang digital creator di bidang beauty & healthy lifestyle menggunakan konsep pembentukan personal branding oleh McNally & Speak. Personal Branding Clarissa Putri dipelajari melalui tiga elemen utama: ciri khas, relevansi, & konsistensi. Paradigma dan metode yang digunakan yaitu paradigma interpretif dengan menggunakan analisis deskriptif kualitatif. Hasil dari penelitian ini menemukan bahwa personal branding Clarissa Putri sebagai digital creator beauty & healthy lifestyle berhasil menampilkan citra positifnya sebagai sosok yang ahli di bidang kecantikan dan menginspirasi lewat gaya hidup sehat yang dijalani, dengan memperhatikan tiga konsep dasar pembentuk personal branding, yakni ciri khas, relevansi, dan konsistensi. Ia mampu memadukan konten kecantikan dan kesehatan dengan ciri khas yang menonjol, relevansi yang kuat dengan audiensnya, serta konsistensi dalam penyajian konten. Penelitian ini juga memberikan saran bagi para digital creator lainnya untuk mengoptimalkan personal branding melalui ciri khas, relevansi, dan konsistensi dalam penyajian konten. Selain itu, penting untuk menjaga keseimbangan antara aspek personal dan profesional dalam menyajikan konten agar citra yang ditampilkan lebih autentik dan relevan bagi audiens.
English Abstract
Currently, personal branding has become one of the key factors for individuals aiming to build their image and reputation, especially in the digital era. Social media, particularly Instagram, provides a significant opportunity for digital creators to shape and promote their personal branding to a broad audience. This study aims to analyze the personal branding strategy employed by Clarissa Putri on Instagram as a digital creator in the beauty and healthy lifestyle sectors, using McNally & Speak’s personal branding framework. Clarissa Putri’s personal branding is examined through three key elements: distinctiveness, relevance, and consistency. The research adopts an interpretive paradigm with a qualitative descriptive analysis method. The results of this study reveal that Clarissa Putri has successfully established a strong personal brand as a digital creator of beauty and healthy lifestyle. She presents a positive image as an expert in beauty and inspires others through her healthy lifestyle, focusing on the three fundamental aspects of personal branding: distinctiveness, relevance, and consistency. She effectively combines beauty and health-related content with a distinctive style, strong relevance to her audience, and consistency in her content presentation.This study suggests that other digital creators looking to build their personal brand should optimize the use of distinctiveness, relevance, and consistency. Additionally, it is crucial to balance personal and professional aspects when presenting content to ensure that the image conveyed is both authentic and relevant to the audience.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | 052411 |
Uncontrolled Keywords: | digital creator, personal branding, beauty, healthy lifestyle |
Divisions: | Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik > Ilmu Komunikasi |
Depositing User: | S Sucipto |
Date Deposited: | 11 Feb 2025 06:44 |
Last Modified: | 11 Feb 2025 06:44 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/236369 |
![]() |
Text (DALAM MASA EMBARGO)
Anastasia Athalia Widyagarini Nugroho.pdf Restricted to Registered users only Download (4MB) |
Actions (login required)
![]() |
View Item |