Improving The Second Year Students’ Ability In Writing Narrative Text Through Collaborative Writing At SMAN 3 Temanggung

Tyas, Maria Novena Cahyaning (2017) Improving The Second Year Students’ Ability In Writing Narrative Text Through Collaborative Writing At SMAN 3 Temanggung. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Penelitian ini adalah tentang penerapan collaborative writing untuk meningkatkan kemampuan siswa tahun kedua dalam menulis teks naratif. Agar siswa mendapat nilai yang baik dan tertarik untuk belajar Bahasa Inggris, sudah seharusnya guru mengajar siswa dengan berbagai macam strategi. Maka dari itu, tujuan penelitian ini adalah untuk meningkatkan kemampuan menulis siswa tahun kedua dalam menulis teks naratif melalui collaborative writing di SMAN 3 Temanggung. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah Penelitian Tindakan Kelas (PTK). Penelitian ini dilakukan dalam dua siklus and tiap siklus terdiri atas dua pertemuan. Ada empat langkah-langkah dalam penelitian ini ; Perencanaan, Tindakan, Observasi dan Refleksi. Untuk mengumpulkan dan menganalisis data, peneliti menggunakan beberapa alat yaitu : daftar observasi, catatan lapangan, kuisioner dan tes menulis teks naratif. Alat-alat tersebut digunakan untuk mendeskripsikan bagaimana collaborative writing dapat meningkatkan kemampuan menulis teks naratif siswa tahun kedua dan untuk mengetahui pendapat siswa tentang strategi tersebut. Hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa strategi collaborative writing dapat meningkatkan kemampuan siswa dalam menulis teks naratif. Kriteria ketuntasan dalam penelitian ini adalah 60% siswa dapat memenuhi kriteria ketuntasan minimal (KKM). Kriteria ketuntasan ini dirancang berdasarkan hasil dari identifikasi masalah yang telah dilakukan sebelumnya. Di siklus pertama, ada 63% siswa yang mampu memenuhi KKM, jadi siklus pertama bisa dikategorikan sukses. Tetapi, peniliti tetap melaksanakan siklus kedua untuk memperkuat argumen peniliti. Di siklus kedua, ada 85% siswa yang mampu memenuhi KKM. Dari hasil tersebut, peneliti menyimpulkan bahwa strategi collaborative writing sukses dikarenakan adanya kenaikan nilai. Oleh sebab itu, strategi ini bisa digunakan para siswa dan guru untuk membahas tentang kesulitan mereka dalam mempelajari Bahasa Inggris. Sementara itu, penelitian ini juga dapat digunakan sebagai referensi untuk peneliti lain yang berniat melakukan penelitian yang sama.

English Abstract

This research is about the implementation of collaborative writing strategy to improve the second years student ability in writing narrative text. In order to make students get good score and interested in learning English, the teachers should teach the students with many varieties of teaching strategy. From those reasons, the aim of this research is to improve the second year students’ ability in writing narrative text through collaborative writing at SMAN 3 Temanggung. The method of this research is Participatory Action Research (PAR). This research was conducted in two cycles and each cycle consisted of two meetings. There were four steps of doing this research ; Planning, Acting, Observing and Reflecting. To collect and analyze the data, the researcher used some instruments namely : observation checklist, field notes, questionnaire and writing test. The instruments were used to describe how collaborative writing can improve the second year students ability in writing narrative text and to know the students’ perception about the strategy. The result of this research showed that collaborative writing strategy can improve the students’ ability in writing narrative text. The criterion of success in this research was when 60% of the students pass the standard minimum score (76). The criterion of success was set based on the result of the preliminary study which showed that there were only 29% students who passed the minimum score. In the first cycle, 63% students passed the standard minimum score, so the first cycle was already a success. However, the researcher still conducted the second cycle to strengthen the researcher’s first cycle that collaborative writing strategy can improve students’ writing ability in writing narrative text, especially in the grammar, vocabulary and content aspects. In the second cycle, the students who passed the minimum score was 85%. From those result, the researcher concluded that collaborative writing strategy was a success because of the improvement in the students writing ability in the first cycle and the second cycle. Based on the findings, it is suggested that the students and the teacher can use collaborative writing to discuss the students’ difficulties when learning English. Meanwhile this research also can be a reference for those who are interested in conducting similar research.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2017/665/051707444
Uncontrolled Keywords: Narrative Text, Collaborative Writing, Writing Ability.
Subjects: 400 Language > 411 Writing systems of standard forms of language
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: Kustati
Date Deposited: 12 Sep 2017 01:48
Last Modified: 16 Nov 2020 03:16
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/2363
[thumbnail of Maria Novena Cahyaning Tyas.pdf]
Preview
Text
Maria Novena Cahyaning Tyas.pdf

Download (2MB) | Preview

Actions (login required)

View Item View Item