Putri Amalia, Sofia (2024) Vocational High School Students’ Perceptions on Using Videos to Support Confidence and Speaking. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Kemampuan berbicara adalah salah satu keterampilan penting dalam belajar bahasa Inggris. Ini mengharuskan siswa untuk berkomunikasi secara aktif dan dikategorikan sebagai keterampilan produktif yang berhubungan dengan siswa sekolah menengah kejuruan yang memprioritaskan kegiatan pembelajaran produktif. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui persepsi siswa dalam membantu kepercayaan diri dan kemampuan berbicara dengan menggunakan video sebagai media pembelajaran. Penelitian ini menggunakan metode kuantitatif dengan desain survei. 56 siswa jurusan otomotif di SMK Negeri 12 Malang merupakan peserta dalam penelitian ini. Kuesioner digunakan sebagai instrumen dalam penelitian ini. Hasil kuesioner kemudian dihitung dengan menggunakan SPSS dan Microsoft Excel untuk mendapatkan skor yang bernilai. Hasilnya menunjukkan dampak positif dari video dalam membantu kepercayaan diri dan kemampuan berbicara siswa. Siswa berani berlatih berbicara di depan guru dan teman-teman mereka. Namun, mereka merasakan tantangan di depan orang lain di luar kelas dan pendapat orang lain tentang mereka jika mereka berlatih berbicara bahasa Inggris. Studi ini juga menunjukkan respons positif dari persepsi siswa bahwa video dapat membantu mereka dalam meningkatkan keterampilan berbicara karena mereka belajar meniru pembicara, pengucapan, dan mereka mendapatkan kosakata baru. Namun, siswa masih menghadapi tantangan dalam kebiasaan menonton video mereka. Frekuensi rendah menonton video juga mengakibatkan frekuensi rendah dalam berlatih berbicara, dan mereka masih perlu menggunakan subtitle untuk memahami konteks dalam video. Studi ini terbatas pada kuesioner sebagai instrumen. Oleh karena itu, diharapkan peneliti di masa depan akan melakukan studi menggunakan instrumen yang lebih bervariasi, seperti wawancara atau tes, untuk memperoleh hasil yang lebih mendalam tentang penggunaan video sebagai media untuk membantu kepercayaan diri dan kemampuan berbicara siswa.
English Abstract
Speaking skill is one of the important skills in learning English. This requires students to actively communicate and it is categorized as a productive skill which is related to vocational high school students who prioritize productive learning activities. This study aimed to figure out students’ perception on the video used to support students’ confidence and speaking abilities. This study used a quantitative method with survey design. 56 students of automotive major in SMK Negeri 12 Malang were involved as participants in this research. A questionnaire was used as an instrument in this study. The questionnaire results then were calculated by using SPSS and Microsoft Excel to gain the valuable score. The result showed a positive impact of videos in supporting students’ confidence and speaking abilities. Students were brave enough to practice speaking in front of their teacher and friends. However, they perceived challenges in front of others outside the classroom and the opinions of others about them if they practice speaking English. This study also showed positive response from students’ perceptions that videos can help them in improving speaking skill because they learn to imitate the speaker’s talk, the pronunciation, and they gain new vocabularies. However, students still faced challenges in their video-watching habits. The low frequency of watching videos also results in a lower frequency of practicing speaking, and they still need to use subtitles to understand the context in the videos. This study was limited to a questionnaire as an instrument. Therefore, it is expected that future researchers will conduct studies using more varied instruments, such as interviews or tests, to obtain more in-depth results on the use of video as a medium for supporting students' confidence and speaking.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | 052412 |
Divisions: | Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris |
Depositing User: | Annisti Nurul F |
Date Deposited: | 06 Feb 2025 08:46 |
Last Modified: | 06 Feb 2025 08:46 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/236037 |
![]() |
Text (DALAM MASA EMBARGO)
Sofia Putri Amalia.pdf Restricted to Registered users only Download (2MB) |
Actions (login required)
![]() |
View Item |