The Use of Quillbot as A Paraphrasing Tool for Final Paper Writing: Students’ Views

Ramadhani Qurr’ani, Rahmi (2024) The Use of Quillbot as A Paraphrasing Tool for Final Paper Writing: Students’ Views. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Kemampuan menulis merupakan hal yang penting bagi mahasiswa untuk mencapai kesuksesan akademis. Mahasiswa dalam menulis terkadang menemukan kesulitan terutama saat menulis tugas akhir khususnya saat melakukan parafrase. Di era digital seperti sekarang ini, Quillbot hadir untuk memudahkan mahasiswa. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pandangan mahasiswa terhadap penggunaan Quillbot sebagai alat bantu parafrase dalam penulisan tugas akhir dengan menggunakan kerangka kerja Unified Theory of Acceptance and Use of Technology Model (UTAUT). Fokus dari penelitian ini adalah pada pandangan mahasiswa S1 terhadap Quillbot. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dan desain studi kasus eksploratif. Data diperoleh dari 5 mahasiswa S1 Pendidikan Bahasa Inggris angkatan 2020 yang sedang menulis tugas akhir di Universitas Brawijaya dan hasil rekaman percakapan subjek yang diteliti. Peneliti menggunakan analisis tematik untuk menganalisis data. Hasil penelitian menunjukkan bahwa pandangan mahasiswa terhadap Quillbot sebagai alat parafrase untuk penulisan tugas akhir mereka adalah positif khususnya dalam aspek UTAUT. Sebagian besar mahasiswa berpendapat bahwa Quillbot dapat membantu kemampuan menulis mahasiswa dalam menghasilkan teks tertulis dengan cepat dan efektif, terutama dalam membuat parafrase. Para mahasiswa berpendapat bahwa Quillbot adalah alat yang sangat mudah digunakan dan mudah dinavigasikan dan mereka berniat untuk terus menggunakan Quillbot di masa depan dan juga merekomendasikannya kepada lingkungan sosial mereka.

English Abstract

Writing skill is important for students to achieve academic success. Students in writing sometimes found difficulties especially when writing a final paper specifically when paraphrasing. In this digital era, Quillbot appears to make it easier for students. The research aims to find students’ views toward using Quillbot as a paraphrasing tool for final paper writing through the Unified Theory of Acceptance and Use of Technology Model (UTAUT) framework. The focus of this research is on undergraduate students’ views on Quillbot. This study uses a qualitative approach and exploratory case study design. Data were gained from the 5 undergraduate students of the English Language Education batch 2020 who are writing a final paper at Brawijaya University and results of recorded conversations of the subject being investigated. The researcher used thematic analysis to analyze the data. The results show that students’ view toward Quillbot as a paraphrasing tool for their final paper writing are positive specifically in the aspect of UTAUT. Most students viewed that Quillbot can help students’ writing skills to produce written text quickly and effectively, especially in paraphrasing. Students found that Quillbot is a tool that is very easy to use and easy to navigate and they intend to continue using Quillbot in the future and also recommend it to their social circle

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: 052412
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Annisti Nurul F
Date Deposited: 06 Feb 2025 07:30
Last Modified: 06 Feb 2025 07:30
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/236006
[thumbnail of DALAM MASA EMBARGO] Text (DALAM MASA EMBARGO)
Rahmi Ramadhani Qurr'ani.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)

Actions (login required)

View Item View Item