English Medium Instruction (EMI) Implementation in Vocational High School: Pre-Service Teachers’ Views

Putri, Sevina Guntama and Dr. Frida Unsiah, S.Pd., M.Pd., (2024) English Medium Instruction (EMI) Implementation in Vocational High School: Pre-Service Teachers’ Views. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mengeksplorasi penerapan Bahasa Inggris sebagai Bahasa Pengantar oleh guru prajabatan di Sekolah Menengah Kejuruan (SMK) di Indonesia. Penelitian ini berfokus pada guru prajabatan dari Program Studi Pendidikan Bahasa Inggris di Universitas Brawijaya, yang melaksanakan Program Pengenalan dan Pelaksanaan Pembelajaran (P4) selama enam minggu di SMK di Malang. Menggunakan pendekatan kualitatif, data dikumpulkan melalui wawancara mendalam dengan tiga guru prajabatan yang mengajar pada berbagai jurusan kejuruan seperti penyiaran film, teknik perangkat lunak, dan otomotif. Hasil penelitian menunjukkan bahwa guru prajabatan menghadapi tantangan dalam menerapkan Bahasa Inggris sebagai Bahasa Pengantar karena keterbatasan kemampuan bahasa Inggris siswa. Meskipun demikian, guru prajabatan berusaha menyeimbangkan penggunaan bahasa Inggris dengan bahasa Indonesia untuk memastikan pemahaman siswa, yang mengindikasikan penerapan EMI secara parsial. Penelitian ini memberikan wawasan tentang tantangan dan strategi yang efektif dalam penerapan Bahasa Inggris sebagai Bahasa Pengantar di SMK, serta menawarkan rekomendasi bagi pengembangan P4 dan peningkatan kualitas pengajaran Bahasa Inggris sebagai Bahasa Pengantar di Indonesia.

English Abstract

This study aims to explore the implementation of pre-service teachers regarding the English Medium Instruction (EMI) in Indonesian vocational high schools (SMK). The study focuses on pre-service teachers from the English Education Study Program at Brawijaya University, who participated in the six-week teaching practice at vocational high school in Malang. Using a qualitative approach, data were collected through in-depth interviews with three pre-service teachers who taught in various vocational disciplines, such as film broadcasting, software engineering, and automotive. The findings revealed that pre-service teachers face challenges in implementing EMI due to students' limited English proficiency. Nevertheless, the teachers strived to balance the use of English and Indonesian to ensure students' understanding which showed partial EMI implementation. This research provides insights into challenges and effective strategies in EMI implementation at vocational high schools and offers recommendations for the development of the teaching practice and improvement of EMI teaching quality in Indonesia.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: 052412
Uncontrolled Keywords: English Medium Instruction (EMI), pre-service teachers, vocational high school
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: S Sucipto
Date Deposited: 05 Feb 2025 04:28
Last Modified: 05 Feb 2025 04:28
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/235850
[thumbnail of DALAM MASA EMBARGO] Text (DALAM MASA EMBARGO)
Sevina Guntama Putri.pdf
Restricted to Registered users only

Download (5MB)

Actions (login required)

View Item View Item