Hardini, Khoirun Nisa’ Nur and Dr. Ive Emaliana, S. Pd., M.Pd. (2025) EFL Students’ Anxiety in Writing and Their Correlation with Epistemic Beliefs. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Menulis dalam bahasa Inggris sebagai bahasa asing merupakan sumber kecemasan yang umum terjadi di kalangan mahasiswa karena tuntutan kognitifnya yang kompleks dan pengaruh keyakinan epistemik mahasiswa. Penelitian ini menyelidiki tingkat dan jenis kecemasan menulis, tingkat keyakinan epistemik mahasiswa, dan hubungan antara keyakinan ini dan kecemasan menulis. Dengan menggunakan desain deskriptif kuantitatif, data dikumpulkan dari 92 mahasiswa Pendidikan Bahasa Inggris melalui Second Language Writing Anxiety Inventory (SLWAI) dan kuesioner keyakinan epistemik. Analisis dengan SPSS Versi 29 menunjukkan tingkat kecemasan menulis yang moderat secara keseluruhan, dengan 42 siswa mengalami kecemasan tinggi, 35 sedang, dan 15 rendah. Kecemasan kognitif muncul sebagai jenis yang paling banyak ditemukan, diikuti oleh kecemasan somatik dan kecemasan perilaku menghindar. Mengenai keyakinan epistemik, 29 siswa menunjukkan pandangan yang canggih, sementara 63 siswa memiliki keyakinan yang lebih sederhana. Korelasi yang signifikan namun lemah ditemukan antara keyakinan epistemik dan kecemasan menulis, yang menunjukkan bahwa meskipun keyakinan berdampak pada kecemasan, efeknya minimal. Temuan ini menyoroti interaksi yang bernuansa antara faktor kognitif dan psikologis dalam penulisan EFL.
Other obstract
Writing in English as a foreign language is a common source of anxiety among university students due to its complex cognitive demands and the influence of students' epistemic beliefs. This study investigates the levels and types of writing anxiety, the degree of students' epistemic beliefs, and the relationship between these beliefs and writing anxiety. Using a quantitative, descriptive design, data were collected from 92 English Language Education students through the Second Language Writing Anxiety Inventory (SLWAI) and an epistemic beliefs questionnaire. Analysis with SPSS Version 29 revealed moderate levels of writing anxiety overall, with 42 students experiencing high anxiety, 35 moderate, and 15 low. Cognitive anxiety emerged as the most prevalent type, followed by somatic and avoidant behavioral anxiety. Regarding epistemic beliefs, 29 students displayed sophisticated beliefs, while 63 had simpler beliefs. A significant but weak correlation was found between epistemic beliefs and writing anxiety, suggesting that while beliefs impact anxiety, the effect is minimal. These findings highlight the nuanced interplay between cognitive and psychological factors in EFL writing.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | 052512 |
Uncontrolled Keywords: | EFL students, writing anxiety, epistemic beliefs |
Divisions: | Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris |
Depositing User: | S Sucipto |
Date Deposited: | 04 Feb 2025 02:54 |
Last Modified: | 04 Feb 2025 02:54 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/235737 |
![]() |
Text (DALAM MASA EMBARGO)
Khoirun Nisa' Nur Hardini.pdf Restricted to Registered users only Download (3MB) |
Actions (login required)
![]() |
View Item |