Exploring Studies on Multimodal Literacy in English Learning: A Bibliometric Analysis

Christian, Ivan Samuel and Prof. Dr. Zuliati Rohmah, S.Pd., M.Pd. (2024) Exploring Studies on Multimodal Literacy in English Learning: A Bibliometric Analysis. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Penelitian ini berfokus pada analisis produktivitas penelitian dalam literasi multimodal dalam pembelajaran bahasa Inggris dengan menggunakan analisis bibliometrik. Sebanyak 345 artikel dari database Scopus diambil dengan menggunakan pencarian kata kunci. Data bibliometrik tersebut dianalisis menggunakan Biblioshiny di R dan VOSviewer untuk menganalisis penulis yang paling produktif, jumlah total publikasi dan kutipan, produktivitas publikasi setiap negara dan jumlah total kutipan per negara, jumlah publikasi dari afiliasi, jumlah publikasi dari narasumber, dan kata kunci yang sering muncul sebagai bahan analisis tren. Hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa Jiang L merupakan peneliti dengan jumlah publikasi terbanyak di bidang ini di antara para penulis yang paling produktif. Negara dengan publikasi dan kutipan terbanyak adalah Amerika Serikat dan Cina. Nanyang Technological University, Michigan State University, dan Griffith University adalah tiga afiliasi tertinggi yang menghasilkan publikasi di bidang ini. Dalam analisis kata kunci, ditemukan bahwa multimodalitas, literasi, multiliterasi, dan literasi digital/media merupakan kata kunci populer yang menentukan tren dan terhubung dengan kata kunci baru seperti menulis, strategi instruksional, penulisan multimodal digital, ELL, berpikir kritis, tantangan, desain kurikulum, menggambar, aplikasi, budaya populer, dan strategi instruksional yang muncul di bidang ini.

English Abstract

This study focuses on analyzing the productivity of research in multimodal literacy in English learning by using bibliometric analysis. A total of 345 articles from the Scopus database were retrieved using keyword searches. The bibliometric data were analyzed using Biblioshiny in R and VOSviewer to analyze the most prolific authors, the total number of publications and citations, the publication productivity of each country and the total number of citations per country, the number of publications from affiliations, the number of publications from sources, and the keywords that often appear as material for trend analysis. The results of this study show that Jiang L is the researcher with the biggest number of publications in this field among the most prolific authors. The countries with the most publications and citations are the USA and China. Nanyang Technological University, Michigan State University, and Griffith University are the three highest affiliations that produce publications in this field. In the keyword analysis, it was found that multimodality, literacy, multiliteracies, and digital/media literacies are popular keywords that determine trends and are connected to new keywords such as writing, instructional strategies, digital multimodal composing, ELL, critical thinking, challenges, curriculum design, drawing, apps, popular cultures and instructional strategies that are emerging in this field.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: 052412
Uncontrolled Keywords: Bibliometric, Multimodality, Multimodal literacy
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: S Sucipto
Date Deposited: 04 Feb 2025 02:34
Last Modified: 04 Feb 2025 02:34
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/235726
[thumbnail of DALAM MASA EMBARGO] Text (DALAM MASA EMBARGO)
Ivan Samuel Christian.pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB)

Actions (login required)

View Item View Item