Efl Students’ Preferences Of Teachers’ Positive Reinforcement On Reducing Speaking Anxiety

Fithriah, Fuwaida and Dr. Esti Junining, S.Pd., M.Pd. (2025) Efl Students’ Preferences Of Teachers’ Positive Reinforcement On Reducing Speaking Anxiety. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Siswa EFL (English as a Foreign Language) sering menunjukkan perasaan tidak nyaman ketika diminta menggunakan bahasa Inggris yang menunjukkan perlunya dukungan guru untuk mendorong dan mengurangi kecemasan berbicara mereka. Penelitian sebelumnya menekankan peran penting penguatan guru dalam menurunkan kecemasan berbicara siswa, namun sudut pandang siswa terhadap topik ini masih belum tersentuh. Oleh karena itu, penelitian ini bertujuan untuk mengetahui preferensi siswa terhadap dukungan yang diberikan oleh guru untuk membantu mengurangi kecemasan berbicara mereka. Penelitian ini diharapkan dapat memberikan lebih banyak data bagi guru untuk dipertimbangkan sebelum merencanakan pembelajaran dan menyediakan dukungan yang sesuai dengan kebutuhan dan tingkat siswa. Penelitian ini menggunakan exploratory studi yang menggunakan kuesioner dan wawancara semi-terstruktur untuk mengumpulkan data dari 36 siswa high achiever dari kelas dua belas MIPA 1 di SMAN 2 Malang sebagai partisipan. Data kuesioner dianalisis menggunakan SPSS versi 29 dan Microsoft Excel untuk memeriksa validitas dan reliabilitasnya. Sementara itu, hasil wawancara dianalisis secara manual. Penelitian ini mengungkap reaksi positif siswa terhadap penguatan positif dari guru yang membuat siswa merasa dihargai dan diapresiasi. Hasil penelitian menunjukkan preferensi siswa terhadap penguatan positif verbal dari guru untuk mengurangi kecemasan berbicara. Kekurangan pada penelitian ini menyarakan peneliti di masa mendatang untuk menggunakan lebih banyak peserta dengan keunikan yang lebih banyak atau pada tingkat yang berbeda untuk memberikan informasi yang lebih komprehensif tentang preferensi siswa terhadap penguatan positif dari guru dalam mengurangi kecemasan berbicara.

English Abstract

EFL (English as a Foreign Language) learners often show their uneasy feelings about speaking English which shows a need for teachers' support to encourage and reduce their speaking anxiety. Previous studies emphasize the vital role of teachers' reinforcement in lowering learners' speaking anxiety, yet students' point-of-view of educators' support remains untouched. Therefore, this study aims to investigate students' preferences for support provided by English teachers to help reduce their speaking anxiety. This study is expected to input more data for teachers to consider before planning lessons and provide suitable support based on students' needs and levels. This current research using exploratory study employed questionnaires and semi-structured interviews to collect data from 36 high achiever students of twelve grades of SMAN 2 Malang as the participants. The questionnaire’s data were analyzed using Microsoft Excel and SPSS version 29 to check its’ validity and reliability. Meanwhile, the interview result was analyzed manually. The result revealed students’ positive reactions to teachers’ positive reinforcement due to its ability to make students feel appreciated and valued. The results indicated students’ preferences for teachers’ verbal positive reinforcement to decrease the participants' speaking anxiety. The limitation of this research suggests that future researchers to use a larger number of participants with more uniqueness or at different levels to provide more comprehensive information on students’ preferences towards teachers’ positive reinforcement in reducing speaking anxiety.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: 052512
Uncontrolled Keywords: Speaking Anxiety, Teachers Reinforcement, EFL Students
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: S Sucipto
Date Deposited: 04 Feb 2025 02:11
Last Modified: 04 Feb 2025 02:11
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/235711
[thumbnail of DALAM MASA EMBARGO] Text (DALAM MASA EMBARGO)
Fuwaida Fithriah.pdf
Restricted to Registered users only

Download (3MB)

Actions (login required)

View Item View Item