Strategies In Teaching English For Deaf Student At Slb Putra Harapan Sumberpucung (A Case Study Of A Deaf Student’s Teacher)

Pratiwi, Erra Tauriska (2017) Strategies In Teaching English For Deaf Student At Slb Putra Harapan Sumberpucung (A Case Study Of A Deaf Student’s Teacher). Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Bahasa Inggris adalah bahasa sekunder di Indonesia yang tentu dirasa sulit bagi siswa umum, apalagi bagi siswa tuna rungu. Untuk itu diperlukan strategi tepat yang diterapkan oleh guru. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui (1) strategi pengajaran guru bahasa Inggris untuk siswa tuna rungu menurut Santrock, dan (2) Untuk mengetahui alasan guru untuk menggunakan strategi pengajaran bagi siswa tuna rungu. Jenis penelitian ini adalah studi kasus dengan pendekatan kualitatif deskriptif. Penelitian ini melibatkan satu guru SLB Putra Harapan Sumberpucung, Malang. Pengambilan data dilakukan dengan observasi dan wawancara. Observasi checklist dan pedoman wawancara diadaptasi dari Teori yang dikemukakan oleh Santrock (2004: 180-190). Data dianalisis secara kualitatif. Temuan dalam penelitian ini, (1) guru bahasa inggris memenuhi semua strategi pengajaran dalam general suggestions, memenuhi 4 dari 12 strategi pengajaran dalam physical environment, memenuhi 10 dari 12 strategi pengajaran dalam teacher instructions, dan memenuhi 4 dari 6 strategi pengajaran dalam teacher’s completing assignments. Intinya strategi yang digunakan guru untuk mengajar siswa tuna rungu menggunakan media dan benda konkret. (2) peneliti menemukan bahwa alasan guru memilih strategi tersebut adalah karena strategi itu yang dirasa paling dibutuhkan siswa. Dengan menggunakan strategi tersebut maka siswa dapat lebih memahami materi yang diajarkan guru. Menurut hasil penelitian, disarankan agar sekolah semakin menambah siswa tuna rungu, sehingga siswa tuna rungu tersebut dapat berinteraksi dengan teman-temannya dengan kekurangan fisik yang sama. Selain itu juga disarankan kepada guru untuk memaksimalkan semua strategi guna meningkatkan minat siswa dalam belajar bahasa Inggris. Dan terakhir disarankan kepada peneliti selanjutnya untuk melakukan penelitian tentang siswa berkebutuhan khusus tetapi dalam tipe lain atau dalam kasus lain.

English Abstract

English is a secondary language in Indonesia which is challenging for hearing students, moreover for deaf students. For that, it takes appropriate strategies applied by teachers. This research purposed to find out (1) Teacher’s teaching English strategies for deaf students according to Santrock, and (2) To find out teacher’s consideration to use teaching strategies for deaf student. It is a case study with descriptive qualitative approach, it involves a teacher of SLB Putra Harapan Sumberpucung, Malang. The data collection was obtained by observation and interview. The observation checklist and interview guideline are adapted from Santrock (2004: 180-190). The data is analyzed qualitatively. The findings are (1) The English teacher fulfill all of strategies in general suggestions, fulfill 4 out of 12 strategies in physical environment, fulfill 10 out of 12 strategies in teacher instructions, and fulfill 4 out of 6 strategies in teacher’s completing assignments. In essence strategies used by teacher to teach deaf student was using media and concrete objects. (2) The researcher found that teacher choose that strategies because she thinks that the strategies are effective for deaf student. By using those strategies deaf student can understand and remember the materials given easily by the teacher. According to the research result, it is suggested for the school to provide other deaf students, so the deaf student can interact with her friends with same disability in class, it is also suggested to the teacher to maximize all of the strategies to increase student’s interest in learning English, and the last it is suggested to further researchers to conduct a research about special need students but in another type or in another case.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2017/713/051707494
Uncontrolled Keywords: Strategi Pengajaran, Inggris, Siswa Tuna Rungu.
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon)
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: Nur Cholis
Date Deposited: 12 Sep 2017 01:15
Last Modified: 03 Dec 2020 04:56
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/2357
[thumbnail of Pratiwi, Erra Tauriska.pdf] Text
Pratiwi, Erra Tauriska.pdf

Download (2MB)

Actions (login required)

View Item View Item