Akriono, Farah Khairani and Dr. Moh. Hasbullah Isnaini, S.Pd., M.Pd. (2024) Students’ Perception and Acceptance of “ELSA” to Improve Pronunciation Skill. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Pengucapan merupakan keterampilan penting untuk komunikasi yang efektif. Namun, banyak pelajar yang masih berjuang dengan keterampilan pengucapan. Di era teknologi 4.0, teknologi kecerdasan buatan (AI) dapat digunakan, seperti aplikasi ELSA Speak. Sementara penelitian sebelumnya telah menyoroti efektivitas teknologi itu sendiri, namun kurang memperhatikan persepsi siswa tentang penggunaan aplikasi sebagai media pembelajaran mandiri. Penelitian ini bertujuan untuk menyelidiki persepsi dan penerimaan siswa terhadap teknologi ELSA sebagai media pembelajaran mandiri untuk meningkatkan keterampilan pengucapan. Pendekatan kualitatif ini menggunakan desain studi kasus. Peneliti memanfaatkan wawancara semi-terstruktur untuk pengumpulan data, yang difokuskan pada persepsi kegunaan dan kemudahan penggunaan yang dirasakan. Siswa menyatakan bahwa ELSA berguna dalam meningkatkan keterampilan pengucapan melalui pembelajaran yang efektif. Dengan aplikasinya yang mudah digunakan, ELSA mendukung proses pembelajaran secara efektif. Dengan demikian, siswa memiliki persepsi yang positif terhadap kegunaan dan kemudahan penggunaan ELSA untuk meningkatkan keterampilan pengucapan mereka.
English Abstract
Pronunciation is important for effective communication. However, many learners still struggle with pronunciation skills. In the 4.0 technology era, artificial intelligence (AI) technology can be used, such as the ELSA Speak application. While previous studies have highlighted the effectiveness of the technology itself, it pays less attention to students’ perceptions of the application’s use as an independent learning medium. This research aims to investigate students’ perception and acceptance of ELSA technology as an independent learning medium for improving pronunciation skills. This qualitative approach used a case study design. The researchers utilized semi-structured interviews for data collection, which focused on perceived usefulness and perceived ease of use. Students stated that ELSA is useful in improving students’ pronunciation skills through effective learning. With its user-friendly application, ELSA supports the learning process effectively. Thus, students positively perceive the usefulness and user-friendliness of the ELSA to improve their pronunciation skills.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | 052412 |
Uncontrolled Keywords: | students’ perception, elsa speak application, pronunciation skill. |
Divisions: | Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris |
Depositing User: | S Sucipto |
Date Deposited: | 04 Feb 2025 01:42 |
Last Modified: | 04 Feb 2025 01:42 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/235697 |
![]() |
Text (DALAM MASA EMBARGO)
Farah Khairani Akriono.pdf Restricted to Registered users only Download (2MB) |
Actions (login required)
![]() |
View Item |