Mustafidah, Diana and Prof. Dr. Zuliati Rohmah, M.Pd. (2024) The Correlation Between Undergraduate Students' Habit in Watching English Movies with Subtitles and Their Vocabulary Mastery. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Di era digital seperti sekarang ini, ketersediaan media digital, khususnya film berbahasa Inggris semakin meningkat. Hal ini memberikan peluang besar bagi pelajar Bahasa Inggris sebagai Bahasa Asing untuk meningkatkan penguasaan kosakata mereka. Film berbahasa Inggris dengan teks terjemahan menjadi media pembelajaran yang populer dan efektif, karena menggabungkan elemen audio visual dengan teks yang dapat membantu pemahaman dan penguasaan bahasa. Terlepas dari semakin populernya metode ini, penelitian sebelumnya sering kali mengabaikan peran otonomi pelajar dalam kebiasaan menonton film dan hubungannya dengan penguasaan kosakata. Oleh karena itu, penelitian ini bertujuan untuk menguji korelasi antara kebiasaan mahasiswa dalam menonton film berbahasa Inggris dengan teks terjemahan dan penguasaan kosakata mereka, dengan fokus pada partisipasi aktif mahasiswa dan kontrol atas rutinitas menonton film untuk pembelajaran bahasa. Penelitian ini menggunakan desain korelasional dan mengumpulkan data dari 50 mahasiswa S1 yang terdaftar di program Pendidikan Bahasa Inggris di Universitas Brawijaya pada tahun ajaran 2020. Partisipan dipilih melalui metode convenience sampling, di mana mahasiswa yang tersedia dan bersedia untuk berpartisipasi dalam penelitian ini. Pengumpulan data dilakukan melalui kuesioner yang dirancang untuk mensurvei kebiasaan menonton film dan tes kosakata untuk menilai penguasaan kosakata mereka. Analisis statistik menunjukkan korelasi positif sedang (r = 0,459) antara menonton film berbahasa Inggris dengan teks terjemahan dan penguasaan kosakata, yang signifikan pada p = 0,001. Korelasi ini melebihi nilai kritis (0,279) pada tingkat signifikansi 5% dengan df = 48, yang mengindikasikan hubungan yang signifikan. Koefisien determinasi (R² = 0,211) menunjukkan bahwa kebiasaan menonton film menjelaskan 21,1% variasi dalam penguasaan kosakata. Hasil ini menyoroti peran otonomi siswa dalam menggunakan film untuk pengembangan kosakata. Penelitian lebih lanjut diperlukan untuk mengeksplorasi dampak dari genre film tertentu, dengan mempertimbangkan pendekatan metode campuran dan menyelidiki faktor-faktor seperti motivasi dan interaksi sosial siswa.
English Abstract
In today's digital era, the availability of digital media, especially English movies is increasing. It provides a great opportunity for learners of English as a Foreign Language to improve their vocabulary mastery. English movies with subtitles are becoming a popular and effective learning media, as they combine audio-visual elements with text that can help with language comprehension and acquisition. Despite the increasing popularity of this method, previous studies have often overlooked the role of learner autonomy in students' movie-watching habits and its connection to vocabulary acquisition. Therefore, this study aims to examine the correlation between undergraduate students' habit of watching English movies with subtitles and their vocabulary mastery, focusing on students' active participation and control over their movie-watching routines for language learning. This study used a correlational design and collected data from 50 undergraduate students enrolled in the English Education program at Brawijaya University in the 2020 academic year. The participants were selected through convenience sampling, where students were available and willing to participate in the study. Data were collected through a questionnaire designed to survey moviewatching habits and a vocabulary test to assess their mastery. The statistical analysis revealed a moderate positive correlation (r = 0.459) between watching English movies with subtitles and vocabulary mastery, significant at p = 0.001. This correlation exceeded the critical value (0.279) at a 5% significance level with df = 48, indicating a significant relationship. The coefficient of determination (R² = 0.211) suggests that movie-watching habits explain 21.1% of the variation in vocabulary mastery. These results highlight the role of student autonomy in using movies for vocabulary development. Further research is needed to explore the impact of specific movie genres, considering a mixed-methods approach and investigate factors such as learners' motivation and social interaction.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | 052412 |
Uncontrolled Keywords: | Correlation; Habit; English Movie; Vocabulary Mastery. |
Divisions: | Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris |
Depositing User: | S Sucipto |
Date Deposited: | 03 Feb 2025 07:12 |
Last Modified: | 03 Feb 2025 07:12 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/235657 |
![]() |
Text (DALAM MASA EMBARGO)
Diana Mustafidah.pdf Restricted to Registered users only Download (4MB) |
Actions (login required)
![]() |
View Item |