Maulana, Bintang Dja’far and Fatimah, M.Appl.Ling., (2025) Language exposure effects on students’ idiom and pun knowledge. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis dan memberi bukti terkait korelasi di antara paparan bahasa dan pengetahuan siswa tentang idiom dan pun. Penelitian ini menggunakan studi korelasi dengan pendekatan kuantitatif. Data dikumpulkan melalui kuesioner. Kuesioner tersebut terdiri dari pertanyaan menggunakan skala Likert dan tes terkait pengetahuan peserta terkait idiom dan pun. Peserta untuk penelitian ini adalah 100 orang siswa dengan jurusan bahasa atau sastra inggris yang sedang atau telah menempuh semester ke tujuh, yang dipilih melalui metode convenience sampling. Data untuk penelitian ini dianalisis menggunakan program SPSS, khususnya, data dihitung menggunakan korelasi Pearson dan analisis regresi untuk mengetahui korelasi dan perkiraan hubungan antar variabel. Hasil penelitian menunjukan bahwa aktivitas yang paling sering muncul terkait paparan bahasa resmi dan pengetahuan idiom dan pun siswa adalah penggunaan sendiri idiom dan pun, sedangkan aktivitas paling sering untuk paparan bahasa tidak resmi adalah perolehan dan penggunaan idiom dan pun melalui media sosial. Selain itu, baik paparan resmi maupun tidak resmi mempunyai korelasi positif terhadap pengetahuan idiom dan pun, meskipun paparan resmi memiliki hasil korelasi yang sedikit lebih tinggi. Demikian pula, paparan resmi juga memiliki hasil efektivitas yang sedikit lebih tinggi, dibuktikan dengan hasil nilai B yang lebih tinggi pada analisis regresi.
English Abstract
This research aims to analyze and provide evidence of the correlation between language exposure and students’ idiom and pun knowledge. This research is correlational research that uses a quantitative approach. The data is collected through questionnaires. The questionnaire consists of Likert scale questions and tests on participants' idiom and knowledge. The participants of this research are 100 English major students in the seventh semester or later, selected using convenience sampling. The data is analyzed using SPSS, specifically, it is calculated through Pearson correlation coefficient and regression analysis to show the correlation and estimation of relation between the variables. The result showed that the most frequent activities in relation with students’ idiom and pun is idiom and pun usage by students’ themselves for formal exposure, while the most frequent activities for informal exposure is idiom and pun acquired through social media. Additionally, both formal and informal exposure have positive correlation towards idiom and pun knowledge, although formal exposure has slightly higher correlation value. Similarly, the effectiveness of formal exposure is also higher, proved by the higher result on B value of regression analysis.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | 052512 |
Uncontrolled Keywords: | Language exposure, formal exposure, informal exposure, idiom, pun |
Divisions: | Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris |
Depositing User: | S Sucipto |
Date Deposited: | 03 Feb 2025 06:49 |
Last Modified: | 03 Feb 2025 06:49 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/235637 |
![]() |
Text (DALAM MASA EMBARGO)
Bintang Dja'far Maulana.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) |
Actions (login required)
![]() |
View Item |