Exploring Students’ Perception Toward Oral Corrective Feedback in Speaking Class

Mahara, Azhura Dea and Dr. Didik Hartono, S.S, M.Pd (2024) Exploring Students’ Perception Toward Oral Corrective Feedback in Speaking Class. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Persepsi peserta didik terhadap Oral Corrective Feedbak bervariasi dari efek negatif hingga positif dalam kelas speaking. Oral Corrective Feedbak sudah digunakan untuk memperbaiki kesalahan peserta didik sejak dulu. Penelitian ini bertujuan untuk mengeksplorasi persepsi peserta didik terhadap Oral Corrective Feedback. Penelitian ini dilakukan melalui platform online untuk mahasiswa di Universitas Brawijaya. Responden penelitian ini adalah 56 mahasiswa yang mengaku memiliki pengalaman menerima umpan balik korektif dan juga memiliki pengetahuan tentang corrective feedback. Peneliti menggunakan metode Kuantitatif-Deskriptif dengan mengumpulkan data menggunakan kuesioner. Dengan menggunakan metode kuantitatif, penelitian ini menggunakan pertanyaan tertutup. Hasilnya, data numerik diharapkan dapat dianalisis sebagai sumber data penelitian. Hasil penelitian menunjukkan bahwa Oral Corrective Feedback sering kali dikaitkan dengan kecemasan yang tinggi dan rasa takut akan rasa malu. Meskipun para peserta didik menyadari pentingnya menangani kesalahan untuk perkembangan kemampuan mereka, peserta didik memiliki preferensi untuk feedback yang efektif yang menghindari koreksi berlebihan, yang dapat menyebabkan ketidaknyamanan dan berkurangnya tingkat partisipasi dalam kelas. Selain itu, feedback yang disampaikan tanpa memikirkan keadaan emosional peserta didik dapat menyebabkan perasaan malu atau menurunnya keinginan belajar, sehingga menghambat perkembangan bahasa. Penelitian ini menekankan perlunya strategi pemberian feedback yang memfasilitasi dan mempertimbangkan keadaan emosional peserta didik serta dapat mendorong peningkatan bahasa. Penelitian ini menyimpulkan bahwa menciptakan lingkungan yang positif dalam pemberian feedback dapat mendorong partisipasi aktif dan meningkatkan kemampuan berbicara peserta didik. Penelitian lanjutan direkomendasikan untuk menggunakan metode desain eksperimental dan basis peserta yang lebih luas untuk memberikan wawasan yang lebih dalam tentang hubungan antara persepsi siswa dan efektivitas Oral Corrective Feedback di Kelas Speaking.

English Abstract

Students’ perception toward oral corrective feedback varied from negative to positive effects in speaking class. Corrective feedback has been used to correct the students’ mistakes. This research aims to explore students’ perception toward oral corrective feedback. It was conducted through an online platform for higher-level students at Brawijaya University. The respondents are 56 students who claimed to have experience in receiving corrective feedback as well as having knowledge of corrective feedback. The researcher used a Quantitative-Descriptive method by collecting data using questionaries. Using quantitative methods, this study employed close-ended questions. As a result, numerical data was expected to be analyzed for the source of the research data. The results showed that receiving oral corrective feedback is often associated with heightened anxiety and fear of embarrassment. While students recognize the importance of addressing errors for their growth, they highlight a preference for balanced feedback that avoids overcorrection, which may lead to discomfort and reduced participation. Furthermore, feedback delivered insensitively can cause feelings of embarrassment or demotivation, hindering language development. The study emphasizes the need for supportive feedback strategies that consider students' emotional well-being while fostering linguistic improvement. It concludes that creating a positive feedback environment encourages active participation and enhances speaking skills. Future research is recommended to include experimental designs and a broader participant base to provide deeper insights into the relationship between students’ perceptions and the effectiveness of oral corrective feedback.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: 052412
Uncontrolled Keywords: Corrective feedback, Speaking class, Perception
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: S Sucipto
Date Deposited: 03 Feb 2025 06:34
Last Modified: 03 Feb 2025 06:34
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/235624
[thumbnail of DALAM MASA EMBARGO] Text (DALAM MASA EMBARGO)
Azhura Dea Mahara.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)

Actions (login required)

View Item View Item