Students’ Perception of Academic Reading in English on Improving Students’ Reading Comprehension

Fernanda, Athaya Salsabila and Widya Caterine Perdhani, S.Pd., M.Pd. (2024) Students’ Perception of Academic Reading in English on Improving Students’ Reading Comprehension. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Studi ini meneliti persepsi mahasiswa tentang bacaan akademis dalam bahasa Inggris dan dampaknya terhadap motivasi, sikap, dan strategi belajar mereka. Penelitian ini difokuskan pada 60 mahasiswa Pendidikan Bahasa Inggris dari Universitas Brawijaya, khususnya dari angkatan 2020 dan 2022, yang semuanya terdaftar di kelas Membaca Intensif. Data kuantitatif dikumpulkan menggunakan kuesioner terstruktur untuk mengeksplorasi pengalaman, persepsi, dan tantangan mahasiswa terkait bacaan akademis. Bacaan akademis diakui kemampuannya untuk menambah kosakata, meningkatkan keterampilan berpikir kritis, dan membantu mahasiswa menguasai istilah teknis. Namun, mahasiswa juga melaporkan beberapa tantangan, termasuk kosakata yang terbatas, keterbatasan waktu, dan ketergantungan pada sumber daya eksternal. Meskipun ada kendala ini, sebagian besar responden menyatakan sikap positif terhadap bacaan akademis, mengakui signifikansinya bagi pengembangan akademis dan profesional. Studi ini menyoroti peran penting guru dalam membantu siswa mengatasi hambatan ini. Strategi pengajaran yang efektif, seperti menumbuhkan kebiasaan membaca yang efisien dan mengatasi tantangan tertentu, sangat penting untuk memastikan bahwa siswa dapat memperoleh manfaat penuh dari bacaan akademis. Temuan ini menunjukkan bahwa praktik bacaan akademis yang terstruktur dan dukungan yang terarah diperlukan untuk meningkatkan pemahaman bacaan siswa. Dengan mengatasi tantangan yang diidentifikasi dalam penelitian ini, para pendidik dapat membekali siswa dengan lebih baik untuk memenuhi tuntutan akademis dan karier di masa depan. Hasilnya mengungkapkan bahwa 94% peserta menganggap membaca akademis bermanfaat untuk meningkatkan pemahaman bacaan mereka, sementara 6% tidak yakin atau tidak setuju. Hal ini menunjukkan bahwa mayoritas peserta menyadari pentingnya membaca akademis, meskipun sebagian kecil mungkin tidak merasakan manfaat yang signifikan.

English Abstract

This study examines students' perceptions of academic reading in English and its impact on their motivation, attitudes, and learning strategies. The research focused on 60 English Education students from Universitas Brawijaya, specifically from the 2020 and 2022 batches, all of whom enrolled in the Intensive Reading class. Quantitative data were gathered using a structured questionnaire to explore students’ experiences, perceptions, and challenges related to academic reading. Academic reading is acknowledged for its ability to increase vocabulary, enhance critical thinking skills, and help students master technical terms. However, students also reported several challenges, including limited vocabulary, time constraints, and a dependence on external resources. Despite these obstacles, most respondents expressed positive attitudes towards academic reading, recognizing its significance for both academic and professional development. The study highlights the critical role teachers play in helping students overcome these barriers. Effective teaching strategies, such as fostering efficient reading habits and addressing specific challenges, are crucial in ensuring that students can fully benefit from academic reading. The findings suggest that structured academic reading practices and targeted support are necessary to improve students’ reading comprehension. By addressing the challenges identified in the study, educators can better equip students to meet future academic and career demands. The results revealed that 94% of participants saw academic reading as beneficial to improving their reading comprehension, while 6% were uncertain or disagreed. This indicates that the majority of participants recognize the importance of academic reading, though a small percentage may not have experienced significant benefits.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: 052412
Uncontrolled Keywords: student comprehension, academic reading, student perception
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: S Sucipto
Date Deposited: 03 Feb 2025 04:44
Last Modified: 03 Feb 2025 04:44
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/235611
[thumbnail of DALAM MASA EMBARGO] Text (DALAM MASA EMBARGO)
Athaya Salsabila Fernanda.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)

Actions (login required)

View Item View Item