Lailisya, Winda Nur and Ns. Nurona Azizah, S.Kep., M.Biomed (2024) Hubungan Keterlibatan Ayah dalam Pengasuhan terhadap Perkembangan Sosial Anak Usia Prasekolah di Kota Malang. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Ayah berperan penting dalam perkembangan anak usia prasekolah. Seorang ayah yang terlibat aktif dalam pengasuhan anak dapat mempengaruhi perkembangan sosial anak. Tujuan penelitian ini adalah menganalisis hubungan keterlibatan ayah dalam pengasuhan terhadap perkembangan sosial anak usia prasekolah di Kota Malang. Desain penelitian ini menggunakan metode kuantitatif dengan pendekatan cross sectional. Sampel terdiri dari 126 responden yaitu ayah yang memiliki anak usia prasekolah (3-6 tahun) dipilih dengan metode purposive sampling dengan melihat kriteria inklusi dan eksklusi yang telah ditetapkan. Instrumen yang digunakan dalam variabel keterlibatan ayah dalam pengasuhan diukur menggunakan Kuesioner Inventory Father Involvement Scale (IFI). Sementara itu, variabel perkembangan sosial anak diukur menggunakan Kuesioner Perkembangan Sosial Anak yang dikembangkan oleh Mahanani tahun 2015. Hasil uji Korelasi menggunakan Spearman Rank menunjukkan hasil pvalue 0,000 dan koefisien korelasi 0,310 yang menggambarkan bahwa terdapat hubungan rendah antara keterlibatan ayah dalam pengasuhan terhadap perkembangan sosial anak usia prasekolah. Selain itu, hasil penelitian menunjukkan bahwa semakin tinggi keterlibatan ayah, maka semakin baik perkembangan sosial anak usia prasekolah. Penelitian ini dapat menjadikan acuan untuk tenaga kesehatan agar melakukan edukasi kepada orang tua tentang pentingnya peran ayah dalam pengasuhan guna mendukung perkembangan sosial anak secara optimal.
English Abstract
Fathers play an important role in the development of preschool-age children. A father who is actively involved in childcare can influence children's social development. The purpose of this study was to analyze the relationship of father's involvement in parenting to the social development of preschool-age children in Malang City. This research design used quantitative method with cross sectional approach. The sample consisted of 126 respondents, namely fathers who have preschool-age children (3-6 years) selected by purposive sampling method by looking at the predetermined inclusion and exclusion criteria. The instrument used in the variable of father involvement in parenting was measured using the Inventory Father Involvement Scale (IFI) questionnaire. Meanwhile, the child's social development variable was measured using the Child Social Development Questionnaire developed by Mahanani in 2015. Correlation test results using Spearman Rank showed a p-value of 0.000 and a correlation coefficient of 0.310 which illustrates that there is a low relationship between father involvement in parenting and the social development of preschool-age children. In addition, the results showed that the higher the father's involvement, the better the social development of preschool children. This study can be a reference for health workers to educate parents about the importance of father's role in parenting to support children's optimal social development.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | 0524160237 |
Uncontrolled Keywords: | Keterlibatan Ayah, Pengasuhan, Perkembangan Sosial, Anak Prasekolah-Father Involvement, Parenting, Social Development, Preschool Children. |
Divisions: | Fakultas Ilmu Kesehatan > Ilmu Keperawatan, Fakultas Ilmu Kesehatan |
Depositing User: | Sugeng Moelyono |
Date Deposited: | 21 Jan 2025 07:20 |
Last Modified: | 21 Jan 2025 07:20 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/234994 |
![]() |
Text (DALAM MASA EMBARGO)
Winda Nur Lailisya.pdf Restricted to Registered users only Download (6MB) |
Actions (login required)
![]() |
View Item |