Wilis, Rafidah Rahajeng and Ns. Nurona Azizah, S.Kep., M.Biomed (2024) Hubungan Keterlibatan Ayah dalam Pengasuhan Terhadap Perkembangan Mental Emosional Anak Usia Prasekolah. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Keterlibatan ayah dalam pengasuhan memiliki peran yang sangat penting bagi perkembangan mental emosional anak usia prasekolah. Pada umumnya, peran ayah lebih dikenal sebagai seorang pencari nafkah untuk memenuhi kebutuhan ekonomi keluarga, padahal keterlibatan ayah secara aktif dalam pengasuhan dapat berpengaruh pada perkembangan anak khususnya perkembangan mental emosional. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis hubungan keterlibatan ayah dalam pengasuhan dengan perkembangan mental emosional anak usia prasekolah di pendidikan usia dini. Rancangan penelitian adalah observasional korelatif dengan pendekatan cross-sectional. Sampel terdiri dari 126 responden ayah yang memiliki anak usia prasekolah 3-6 tahun dengan teknik purposive sampling. Instrumen penelitian yang digunakan adalah kuesioner Inventory Father Involvement (IFI) dan Kuesioner Masalah Mental Emosional (KMME). Hasil penelitian menunjukkan bahwa mayoritas keterlibatan ayah dalam pengasuhan tinggi (72,2%) dan perkembangan mental emosional anak normal (55,6%). Analisa data menggunakan uji korelasi Spearman Rank menunjukkan bahwa p-value 0,016 dengan nilai koefisien korelasi 0,214 yang menggambarkan bahwa terdapat hubungan yang signifikan antara keterlibatan ayah dalam pengasuhan dengan perkembangan mental emosional anak usia prasekolah. Penelitian ini dapat dijadikan acuan bagi perawat dalam memberikan edukasi kepada orang tua khususnya ayah terkait fathering dan pemberian stimulasi perkembangan mental emosional anak usia prasekolah.
English Abstract
Father involvement in parenting has a very important role for the mental emotional development of preschool children. In general, the role of fathers is better known as a breadwinner to meet the economic needs of the family, whereas active father involvement in parenting can affect child development, especially mental emotional development. This study aims to analyze the relationship between father involvement in parenting and the mental emotional development of preschool children in early childhood education. The research design was observational correlative with a cross-sectional approach. The sample consisted of 126 father respondents who had preschool children aged 3-6 years with a purposive sampling technique. The research instruments used were the Father Involvement Inventory (IFI) questionnaire and the Mental Emotional Problems Questionnaire (KMME). The results showed that the majority of father involvement in parenting was high (72.2%) and the child's mental emotional development was normal (55.6%). Data analysis using the Spearman Rank correlation test showed that the p-value was 0.016 with a correlation coefficient value of 0.214 which illustrates that there is a significant relationship between father involvement in parenting and the mental emotional development of preschool children. This study can be used as a reference for nurses in providing education to parents, especially fathers, regarding fathering and providing stimulation for the mental and emotional development of preschool children.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | 0524160214 |
Uncontrolled Keywords: | anak usia prasekolah, keterlibatan ayah dalam pengasuhan, perkembangan mental emosional- preschool children, father involvement in parenting, mental emotional development |
Divisions: | Fakultas Ilmu Kesehatan > Ilmu Keperawatan, Fakultas Ilmu Kesehatan |
Depositing User: | Sugeng Moelyono |
Date Deposited: | 20 Jan 2025 07:17 |
Last Modified: | 20 Jan 2025 07:17 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/234679 |
![]() |
Text (DALAM MASA EMBARGO)
Rafidah Rahajeng Wilis.pdf Restricted to Registered users only Download (4MB) |
Actions (login required)
![]() |
View Item |