Dewi, Bilqis Ananda and Nilam Wardasari, S.I.Kom., M.I.Kom. (2024) Kredibilitas Komunikator BKM FISIP Universitas Brawijaya dalam Program Kampanye Public Relations Terkait Isu Kesehatan Mental. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Kurangnya perhatian masyarakat dalam kesehatan mental menyebabkan tinggi nya kasus masalah kesehatan mental dan menyebabkan bunuh diri. BKM FISIP Universitas Brawijaya sebagai salah satu Universitas ternama di Malang, khususnya FISIP mendirikan BKM sebagai layanan konseling mahasiswa. BKM FISIP mengadakan kampanye kesehatan mental pada live streaming instagram BKM FISIP. Penelitian ini bertujuan untuk melihat komunikator BKM FISIP Universitas Brawijaya dalam kampanye menangani isu kesehatan mental pada mahasiswa. Penelitian ini melibatkan 6 informan yaitu mahasiswa FISIP yang mengikuti kampanye dan komunikator BKM FISIP. Penelitian ini menggunakan metode kualitatif dengan teknik pengumpulan data yaitu wawancara mendalam.Dalam penelitian ini ditemukan bahwa komunikator BKM FISIP telah mendapatkan persepsi baik dari audiensnya terbukti dari hasil perolehan data yang mana komunikator telah memenuhi tiga kredibilitas komunikator yaitu keahlian, kepercayaan, dan daya tarik. Kurangnya efektifitas pada program kampanye BKM dapat dari faktor lain. Maka dari itu peneliti memberikan saran pada BKM FISIP untuk dapat menjalankan program kampanye secara offline.
English Abstract
The lack of public attention to mental health has led to high cases of mental health problems and suicide. BKM FISIP Brawijaya University as one of the leading universities in Malang, especially FISIP established BKM as a student counseling service. BKM FISIP held a mental health campaign on the BKM FISIP Instagram live stream. This study aims to look at the communicators of BKM FISIP Universitas Brawijaya in the campaign to deal with mental health issues in students. This research involved 6 informants, namely FISIP students who participated in the campaign and BKM FISIP communicators. This research uses qualitative methods with data collection techniques, namely in-depth interviews. In this study, it was found that BKM FISIP communicators have received good perceptions from their audiences as evidenced by the results of data acquisition where communicators have fulfilled three communicator credibility, namely expertise, trustworthiness, and attractiveness. The lack of effectiveness in the BKM campaign program can be from other factors. Therefore, researchers give advice to BKM FISIP to be able to run campaign programs offline.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | 0524110251 |
Uncontrolled Keywords: | kesehatan mental, komunikator, kredibilitas-communicator, credibility, mental health |
Divisions: | Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik > Ilmu Komunikasi |
Depositing User: | Sugeng Moelyono |
Date Deposited: | 06 Jan 2025 05:56 |
Last Modified: | 06 Jan 2025 05:56 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/233707 |
![]() |
Text (DALAM MASA EMBARGO)
Bilqis Ananda Dewi.pdf Restricted to Registered users only Download (4MB) |
Actions (login required)
![]() |
View Item |