Hubungan Antara Personal Growth Initiative Dengan Self - Efficacy Pada Mahasiswa

Nadlira, Elma Mihrad and Ulifa Rahma, S.Psi., M.Psi., Psikolog (2023) Hubungan Antara Personal Growth Initiative Dengan Self - Efficacy Pada Mahasiswa. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Mahasiswa dituntut memahami dirinya dengan sebaik mungkin. Oleh karena itu, mahasiswa harus memiliki keyakinan diri yang cukup tinggi serta pemahaman mengenai potensi dan kemampuan untuk mencapai tujuan yang telah ditargetkan. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui hubungan antara Personal growth Initiative (PGI) dengan Self – Efficacy pada Mahasiswa di Masa Pandemi Covid – 19. Penentuan sampel menggunakan purposive sampling. Populasi pada penelitian ini adalah mahasiswa di Perguruan Tinggi Negeri maupun Swasta, dengan jumlah sampel 103 mahasiswa (dengan rentang usia 18 – 25 tahun). Alat Ukur yang digunakan untuk mengukur personal growth initiative adalah skala Personal Growth Initiative Scale II (PGIS – II) dan self – efficacy menggunakan College Self – Efficacy Inventory (CSEI). Penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitatif korelasional yang dianalisis menggunakan product moment pearson. Hasil penelitian menunjukkan bahwa terdapat hubungan positif antara personal growth initiative (PGI) dengan self – efficacy pada mahasiswa. Implikasi pada penelitian ini adalah semakin tinggi personal growth initative (PGI) yang dimiliki mahasiswa maka akan semakin tinggi pula self – efficacy mahasiswa, sebaliknya apabila personal growth initiative (PGI) yang dimiliki mahasiswa rendah maka akan semakin rendah self – efficacy pada mahasiswa.

English Abstract

Students are required to understand themselves as well as possible. Therefore, Students should have high levels of self – efficacy and understanding of their potential and abilities to achieve targeted goals. This research aims to identify the relationship between Personal growth Initiative (PGI) and Self-Efficacy in Students during the Covid 19 pandemic. Purposive sampling was used to determine the sample. The population in this research are students in state universities and private universities, with a total sample of 103 students (with an age range of 18 - 25 years). The measuring instrument used to measure Personal Growth Initiative is the Personal Growth Initiative Scale II (PGIS - II) scale and College Self - Efficacy Inventory (CSEI) to measure self-efficacy. This research uses a correlational quantitative approach which is analyzed using product moment pearson. The results showed that there is a positif relationship between personal growth initiative (PGI) and self- efficacy in students.The implication of this research is that the higher the Personal Growth Initiative (PGI) students have, the higher their self – efficacy and vice versa.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: 0523110127
Uncontrolled Keywords: Mahasiswa, personal growth initiative (PGI), self – efficacy-Students, Personal Growth Initiative (PGI), self-efficacy
Divisions: Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik > Psikologi
Depositing User: Sugeng Moelyono
Date Deposited: 24 Dec 2024 07:05
Last Modified: 24 Dec 2024 07:05
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/233092
[thumbnail of DALAM MASA EMBARGO] Text (DALAM MASA EMBARGO)
Elma Mihrad Nadlira.pdf
Restricted to Registered users only

Download (6MB)

Actions (login required)

View Item View Item