Analisis Proses Engagement Communication Dalam Model Pentahelix Majestic Banyuwangi

Rozaan, Althofi and Dr. Bambang Dwi Prasetyo, S.Sos, M.Si. and Prof. Ananda Sabil Hussein, SE., M.Com., Ph. D (2024) Analisis Proses Engagement Communication Dalam Model Pentahelix Majestic Banyuwangi. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Penelitian ini mengkaji strategi engagement communication dari berbagai aktor Pentahelix dalam manajemen destinasi wisata di program Majestic Banyuwangi. Metode penelitian kualitatif digunakan dengan wawancara sebagai teknik pengumpulan data. Penelitian ini menunjukkan kelima aktor pentahelix yang terdiri dari pemerintah, pebisnis, akademisi, masyarakat, dan media memiliki peran penting dalam membangun strategi engagement communication. Pemerintah mengatur dan memfasilitasi, pebisnis menjadi negosiator handal, akademisi membentuk pemahaman isu-isu, masyarakat menjadi pusat keputusan, dan media sebagai penyalur informasi. Strategi engagement communication yang berbasis model pentahelix dapat meningkatkan partisipasi masyarakat dan memperkuat hubungan antaraktor. Kolaborasi lintas sektor dan partisipasi masyarakat memperkuat pengembangan pariwisata budaya. Dengan promosi yang efektif dan strategi komunikasi holistik, Majestic Banyuwangi memiliki program promosi destinasi wisata yang berpotensi dan berdaya saing global. potensi menjadi destinasi wisata budaya global.

English Abstract

This research examines the engagement communication strategies of various Pentahelix actors in the management of tourism destinations in the Majestic Banyuwangi program. A qualitative research method was employed, with interviews serving as the data collection technique. The study indicates that the five Pentahelix actors, consisting of the government, businesses, academics, communities, and the media, play crucial roles in building engagement communication strategies. The government regulates and facilitates, businesses act as adept negotiators, academics shape understanding of issues, communities serve as decision-making centers, and the media act as information disseminators. Engagement communication strategies based on the Pentahelix model can enhance community participation and strengthen inter-actor relationships. Cross-sector collaboration and community participation bolster the development of cultural tourism. With effective promotion and holistic communication strategies, Majestic Banyuwangi has the potential to become a globally competitive tourist destination, particularly in cultural tourism.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: 052411
Uncontrolled Keywords: Engagement Communication; Model Pentahelix; Pariwisata; Majestic Banyuwangi
Divisions: Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik > Ilmu Komunikasi
Depositing User: S Sucipto
Date Deposited: 23 Oct 2024 02:00
Last Modified: 23 Oct 2024 02:00
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/231966
[thumbnail of DALAM MASA EMBARGO] Text (DALAM MASA EMBARGO)
althofi rozaan.pdf
Restricted to Registered users only

Download (12MB)

Actions (login required)

View Item View Item