Semiotic Analysis Of Some Starbucks Printed Advertisements

Istiyani, Ratna (2017) Semiotic Analysis Of Some Starbucks Printed Advertisements. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Iklan cetak mempunyai fungsi sebagai media untuk mempromosikan suatu produk. Secara implicit, iklan mengajak masyarakat untuk membeli suatu produk tertentu. Dalam penelitian ini, peneliti menggunakan iklan cetak perusahaan outlet kopi Starbucks sebagai objek penelitian. Semua iklan cetak akan dianalisa menggunakan pendekatan semiotika. Terdapat sepuluh iklan cetak yang akan dianalisa dalam studi ini. Semua iklan cetak berasal dari tema promosi yang berbeda.Tema-tema tersebut adalah Frappucino, Gingerbread latte, Peppermint mocha, Peppermint white chocolate mocha, Eggnog latte, Football, Ring, Open eyes used scotch tape, Inner beauty, dan Open eyes used matchstick. Ada dua rumusan masalah dalam penelitian ini : (1) apa tanda-tanda semiotika yang dapat ditemukan dalam iklan cetak Starbucks?; (2) apa makna konotasi yang terkandung dalam masing-masing iklan cetak Starbucks? Penelitian ini menggunakan metode kualitatif dengan analisa dokumen karena hasil dari penelitian ini berfokus pada identifikasi tanda, interpretasi makna konotasi di dalam iklan cetak Starbucks. Peneliti mengumpulkan data dengan melihat tandatanda verbal dan visual yang terdapat dalam iklan cetak Starbucks. Dalam menganalisis data, peneliti menggunakan teori tipe-tipe tanda yang diusulkan Peirce dan juga teori makna konotatif yang diusulkan Barthes. Peneliti menemukan bahwa terdapat 63 ikon, 16 indeks, dan 33 simbol dari 112 total keseluruhan tanda. Kebanyakan makna konotatif merefleksikan pesan dan cara tertentu untuk mengungkapkan tema produk. Setiap tanda mempunyai peran penting dalam membangun interpretasi yang diharapkan.Tanda-tanda mempunyai fungsi untuk memperjelas, mendukung, dan memperkuat suatu pesan yang ingin disampaikan. Peneliti menyarankan kepada peneliti selanjutnya agar memakai iklan lain dalam bentuk yang berbeda sebagai objek penelitian. Peneliti selanjutnya juga disarankan untuk menambahkan teori-teori semiotika lain untuk mendapatkan pemahaman lebih tentang semiotika.

English Abstract

Printed advertisement has a function as a media to promote product. Implicitly, advertisement invites people to buy a certain product. In this research, the researcher uses printed advertisement of Starbucks coffee company as an object of research. All of printed advertisements will be analyzed using semiotic approach. There are ten printed advertisements analyzed in this study. All of them come from different promotion themes. These themes are Frappucino, Gingerbread latte, Peppermint mocha, Peppermint white chocolate mocha, Eggnog latte, Football, Ring, Open eyes used scotch tape, inner beauty, and open eyes used match tape. There are two problems of the study in this research: (1) what signs are found in Starbucks printed advertisement?; (2) what are the connotation found in each Starbucks printed advertisement? This research uses qualitative method with document analysis because the result of this research focuses on the identification of the sign and interpretation of connotation meaning in Starbucks printed advertisement. The researcher collects the data by looking at the verbal and visual signs containing in Starbucks printed advertisement. In analyzing the data, the researcher used theory of the types of signs proposed by Peirce and also theory of connotation meaning proposed by Barthes. The researcher found that there are 63 icons, 16 indexes, and 33 symbols of 112 signs. Most of connotation meaning reflect a message and certain ways to reveal product themes. Each of sign has an important role in building the expected interpretation. Signs have a function to clarify, support, and reinforce a message to be conveyed. The researcher suggests that the next researcher use advertisement in different forms as the research objects. The next researchers are also advised to add other semiotic theories to gain more understanding of semiotics.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2017/589/051707369
Uncontrolled Keywords: Semiotika, tanda, iklan cetak, ikon, indeks, symbol, konotasi.
Subjects: 300 Social sciences > 302 Social interaction > 302.2 Communication
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Nur Cholis
Date Deposited: 11 Sep 2017 01:50
Last Modified: 22 Oct 2020 07:16
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/2297
[thumbnail of Ratna Istiyani.pdf]
Preview
Text
Ratna Istiyani.pdf

Download (2MB) | Preview

Actions (login required)

View Item View Item