Rahayu, Ajeng Dwi and Dr. Ns. Heni Dwi Windarwati, M.Kep.,Sp.Kep.J, and Ns. Muhammad Sunarto, S.Kep., M.Kep., Sp.Kep.J. (2024) Hubungan Perundungan dengan Kecemasan dan Depresi pada Siswa SMP X. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Kasus perundungan pada sektor pendidikan belakangan ini menjadi pusat perhatian di Indonesia. Perilaku perundungan berdampak negatif bagi korban, seperti kecemasan dan depresi. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisa hubungan perundungan dengan kecemasan dan depresi pada Siswa SMP X. Penelitian ini menggunakan rancangan analisa korelasional dengan pendekatan cross-sectional. Pengambilan data dilakukan dengan pemberian kuesioner Olweus Bully/Victim Questionnaire (OBVQ) untuk mengukur perundungan, kuesioner Zung Self-Rating Anxiety Scale (ZSAS) untuk mengukur tingkat kecemasan dan kuesioner Children’s Depression Inventory (CDI) untuk mengukur tingkat depresi. Hasil uji statistik Spearman Rank didapatkan terdapat hubungan antara kejadian perundungan dengan kecemasan dan depresi dengan p-value adalah 0.000, sedangkan hasil uji korelasi pada variabel tersebut adalah 0.267 untuk variabel perundungan dengan kecemasan dan untuk variabel perundungan dengan depresi adalah 0.249. Kesimpulannya kejadian perundungan dengan kecemasan dan depresi di SMP X memiliki hubungan dengan arah positif, dimana jika kejadian perundungan yang dialami semakin tinggi maka semakin berat pula kecemasan dan depresi yang dialami. Dengan demikian guru, perawat maupun tenaga kesehatan lainnya dapat memperhatikan kondisi kesehatan jiwa remaja korban perundungan dengan melakukan deteksi dini dan penyuluhan terkait perundungan, kecemasan, serta depresi.
English Abstract
Bullying cases in the education sector have recently taken center stage in Indonesia. Bullying behavior has a negative impact on victims, such as anxiety and depression. This study aims to analyze the relationship of bullying with anxiety and depression in Junior High School Students X. This study used a correlational analysis design with a cross-sectional approach. Data were collected by administering the Olweus Bully/Victim Questionnaire (OBVQ) to measure bullying, the Zung Self-Rating Anxiety Scale (ZSAS) questionnaire to measure anxiety levels and the Children's Depression Inventory (CDI) questionnaire to measure depression levels. The results of the Spearman Rank statistical test found that there was a relationship between the incidence of bullying with anxiety and depression with a p-value of 0.000, while the results of the correlation test on these variables were 0.267 for the bullying variable with anxiety and for the bullying variable with depression was 0.249. In conclusion, the incidence of bullying with anxiety and depression in SMP X has a relationship with a positive direction, where if the incidence of bullying experienced is higher, the more severe the anxiety and depression experienced. Thus teachers, nurses and other health workers can pay attention to the mental health conditions of adolescent victims of bullying by conducting early detection and counseling related to bullying, anxiety, and depression
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | 0524160079 |
Uncontrolled Keywords: | Perundungan, Kecemasan, Depresi, Remaja-Bullying, Anxiety, Depression, Adolescent |
Divisions: | Fakultas Ilmu Kesehatan > Ilmu Keperawatan, Fakultas Ilmu Kesehatan |
Depositing User: | Sugeng Moelyono |
Date Deposited: | 04 Nov 2024 06:33 |
Last Modified: | 04 Nov 2024 06:33 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/228040 |
![]() |
Text (DALAM MASA EMBARGO)
Ajeng Dwi Rahayu.pdf Restricted to Registered users only Download (4MB) |
Actions (login required)
![]() |
View Item |