Investigating Vocational Students’ Perceptions On The Potential Of Online Role Playing Games For English Vocabulary Mastery

Angranti, Maria Zita Sih and Dian Novita Dewi, S.Pd., M.Li (2024) Investigating Vocational Students’ Perceptions On The Potential Of Online Role Playing Games For English Vocabulary Mastery. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Studi ini menemukan bahwa kosakata adalah sebuah elemen yang mendasar, sementara ditemukan masalah bahwa siswa sekolah menengah kejuruan kurang termotivasi dan menunjukkan performa yang cukup rendah dalam hal pengetahuan kosakata bahasa Inggris. Oleh karena itu, penelitian ini bertujuan untuk menyelidiki persepsi mereka mengenai potensi online Role�Playing Games (RPGs) untuk menguasai kosakata bahasa Inggris. Peneliti melakukan desain kuantitatif dengan pendekatan survei terhadap 123 siswa kelas 10 di salah satu sekolah menengah kejuruan di Malang sebagai data partisipan, dengan sejumlah 3 dimensi dan 25 pernyataan. Peneliti menganalisis data yang terkumpul dengan menggunakan analisis deskriptif untuk mengidentifikasi dan menyajikan temuan dalam format yang dapat dipahami untuk menjawab pertanyaan penelitian yang relevan. Pernyataan dengan skor tertinggi adalah pernyataan 15 dalam sub-dimensi The Importance of Learning Vocabulary dengan skor rata-rata 3.42, yang menunjukkan kesadaran diri siswa akan pentingnya pembelajaran kosakata Pernyataan lain dengan skor tinggi adalah pernyataan 2 dalam sub-dimensi Feasibility dan pernyataan 25 dalam sub�dimensi Educational Benefits of Online RPGs, yang menandai potensi akan minat siswa dalam belajar bahasa Inggris melalui online RPGs. Menanggapi hasil skor rendah tersebut, ada beberapa siswa yang menolak berbicara dengan penutur bahasa Inggris sebagai salah satu strategi untuk pembelajaran kosakata dan tidak setuju dengan integrasi game ini. Hal ini menunjukkan bahwa tidak semua siswa tertarik menggunakannya sebagai sebuah media pembelajaran yang efektif. Hasil data yang diperoleh dari partisipan tetap menunjukkan persepsi positif dan tingkat keterlibatan yang tinggi. Peneliti dari studi ini menyarankan peneliti selanjutnya untuk melakukan penelitian kualitatif pada siswa, tentang bagaimana online RPGs dapat meningkatkan kemampuan bahasa Inggris yang lain

English Abstract

This study found that vocabulary is a fundamental element, while vocational students lacked motivation and performed poorly in terms of English vocabulary knowledge. Thus, this study investigates their perceptions regarding the potential of online Role-Playing Games (RPGs) for mastering English vocabulary. The researcher conducted a quantitative design with survey approach within 123 students of 10th grade students at one of vocational high schools in Malang, along with a questionnaire which consisted 3 dimensions and 25 statements. The researcher analyzed the collected data using descriptive analysis to identify and present the findings in a comprehensible format to address relevant research questions. The result revealed that the highest scoring statement is statement 15 in the sub-dimension The Importance of Learning Vocabulary with a mean score of 3.42, which resulted in the students’ self-awareness in the importance of vocabulary learning. Another high-scoring statement is in statement 2 in the sub-dimension Feasibility and in the statement 25 in sub-dimension Educational Benefits of Online RPGs, which both resulted in a mean score of 3.40 with a sign of students’ potential interests in learning English through online RPGs. Responding to the minimal score for other statements, there are some students who oppose speaking to English speakers as one of strategy for vocabulary learning and do not agree with the integration of this game in their daily lives, showing not all students are interested in using it as a learning media. The data still show the positive perceptions and engagement levels. This study suggested the next researcher to conduct a qualitative research on how effective online RPGs in improving other language skills

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: 052412
Uncontrolled Keywords: Vocational High School, Students’ Perceptions, Vocabulary Mastery, Online Role-Playing Games-: Sekolah Menengah Kejuruan, Persepsi Siswa, Penguasaan Kosakata, Online Role-Playing Games
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Sugeng Moelyono
Date Deposited: 31 Oct 2024 06:32
Last Modified: 31 Oct 2024 06:32
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/227797
[thumbnail of DALAM MASA EMBARGO] Text (DALAM MASA EMBARGO)
Maria Zita Sih Angranti.pdf
Restricted to Registered users only

Download (4MB)

Actions (login required)

View Item View Item