Solikah, Siti Nur and Pratnyawati Nuridi Suwarso, M.Li. (2024) Teachers' Perspective On Social Media Usage In English Language Teaching. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Media sosial memberikan banyak manfaat bagi bidang pendidikan dengan konten dan fitur yang menarik dengan menyediakan berbagai sumber sebagai media belajar mengajar – dalam penggunaan media sosial sebagai media belajar mengajar – guru mungkin memiliki sudut pandang berbeda berdasarkan pengalaman berbeda yang mereka hadapi. Penelitian ini bertujuan untuk memperluas pemahaman penggunaan media sosial dalam Pengajaran Bahasa Inggris (ELT), dengan fokus pada sudut pandang guru. Penelitian ini menggunakan metode penelitian kualitatif melalui desain studi kasus yang melibatkan wawancara dan observasi untuk mengumpulkan data. Transkrip wawancara dianalisis menggunakan analisis tematik untuk memperoleh informasi lebih detail dan menarik kategorisasi dari jawaban peserta. Observasi digunakan untuk memberikan informasi tambahan dan sebagai bagian pengukuran temuan penelitian. Penelitian ini melibatkan dua orang guru bahasa Inggris kelas internasional di salah satu SMP Islam swasta di Kabupaten Malang. Hasilnya menunjukkan bahwa peserta hanya menggunakan beberapa media sosial – YouTube, Instagram, dan Facebook – untuk kelas bahasa Inggris dari berbagai produk media sosial yang ada. Selain itu, para peserta juga mempunyai respon yang positif terhadap media sosial, YouTube, sebagai media pengajaran bahasa Inggris mereka dengan berbagai kontennya yang memberikan peluang sebagai media pengajaran pengembangan keterampilan. Selanjutnya disarankan untuk lebih mendalami media-produk media sosial yang berbasis teknologi karena menunjukkan respon positif dari kedua belah pihak sebagai media belajar mengajar.
English Abstract
Social media gives many benefits to educational fields with interesting content and features by providing various sources as teaching and learning media–in assessing social media as teaching and learning media–teachers may have different perspectives based on different experiences they have faced. This research aims to broaden the understanding of social media usage in English Language Teaching (ELT), focusing on the teacher's perspectives. This research uses qualitative research method through case study design which involves interview and observation to gather the data. The interview transcript was analyzed using thematic analysis to gain more detailed information and draws categorization from the participants’ answer. The observation is used to give additional information and as the part of measurement for the research findings. This research involved two English language teachers of international classes in one of the private Islamic Junior High Schools in Malang Regency. The results show that the participants only use a few social media–YouTube, Instagram, and Facebook–for their English language class form the various existing social media products. Moreover, the participants have a positive response to social media, YouTube, as their English language teaching media by its various content giving chances as all skills development teaching media. Furthermore, it is recommended to explore more technological-based media–social media products as it shows a positive response from both parties as teaching and learning media.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | 052412 |
Divisions: | Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris |
Depositing User: | Sugeng Moelyono |
Date Deposited: | 30 Oct 2024 08:04 |
Last Modified: | 30 Oct 2024 08:04 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/227765 |
![]() |
Text (DALAM MASA EMBARGO)
Siti Nur Solikah.pdf Restricted to Registered users only Download (2MB) |
Actions (login required)
![]() |
View Item |