Amelia, Lutfi Rasyidah and Dr. Drs. Sugeng Susilo Adi,, M.Hum., M.Ed (2024) Exploring the Use of Educational Videos on Tiktok to Increase Students’ Vocabulary Building at SMKN 02 Batu. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Kosakata sangat penting bagi pelajar bahasa Inggris untuk memahami materi. Untuk meningkatkan minat siswa dalam mempelajari kata-kata baru, media dapat digunakan. Penelitian ini bertujuan untuk mengevaluasi kepraktisan TikTok sebagai platform pendidikan EFL berdasarkan persepsi siswa dan membantu para pendidik dalam hal ini. Penelitian ini menggunakan metode kualitatif dengan menggunakan kuesioner dan wawancara untuk menentukan jumlah pengguna TikTok dan untuk mengumpulkan informasi dari orang yang diwawancarai untuk memberikan gambaran yang komprehensif dan menjelaskan persepsi siswa. Purposive sampling digunakan untuk memilih 27 siswa jurusan Agribisnis Pengolahan Hasil Pertanian dari SMKN 02 BATU, di mana 5 di antaranya dipilih untuk diwawancarai. Sesi wawancara mengidentifikasi lima tema yang berkaitan dengan persepsi siswa terhadap video edukasi TikTok dan dampaknya terhadap pengembangan kosakata: 1) jenis konten, 2) manfaat, 3) kelebihan, 4) kelemahan, dan 5) dampak. Hasil penelitian menunjukkan bahwa sebagian besar siswa belajar kosakata baru secara efektif melalui TikTok karena menyediakan cara praktis untuk memahami makna melalui contoh kehidupan nyata dari TikTok. Studi ini menemukan bahwa menggunakan media untuk mengajarkan bahasa Inggris kepada siswa SMK lebih efektif daripada menggunakan buku teks, meskipun beberapa siswa merasa terganggu. Hal ini menunjukkan bahwa penerapan video edukasi TikTok di masa depan bisa jadi lebih efektif daripada metode sebelumnya.
English Abstract
Vocabulary is essential for English learners to understand the material. To increase students' interest in learning new words, medias can be used. This study aims to evaluate the practicability of TikTok as an EFL educational platform based on students' perceptions and assist educators in this regard. This study employs a qualitative method using a questionnaire and interviews to determine the number of TikTok users and to gather information from interviewees to provide a comprehensive description and elucidate the perceptions of students. Purposive sampling was used to select 27 students majoring in Agricultural Product Processing Agribusiness from SMKN 02 BATU, of which 5 were chosen for interviews. The interview session identified five themes related to students' perception of TikTok educational videos and their impact on vocabulary development: 1) content type, 2) benefits, 3) advantages, 4) weaknesses, and 5) impacts. The results revealed that students mostly learn new vocabulary effectively through TikTok since it provides a practical way to understand the meaning through real-life examples from TikTok. The study found that using media to teach English to vocational students is more effective than using textbooks, despite some students finding it distracting. This suggests that implementing TikTok educational videos in the future could be more effective than previous methods.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | 052412 |
Uncontrolled Keywords: | Video edukasi, media sosial TikTok, peningkatan kosakata.-Video education, media social TikTok, improving vocabulary |
Divisions: | Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris |
Depositing User: | Sugeng Moelyono |
Date Deposited: | 30 Oct 2024 07:56 |
Last Modified: | 30 Oct 2024 07:56 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/227745 |
![]() |
Text (DALAM MASA EMBARGO)
Lutfi Rasyidah Amelia.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) |
Actions (login required)
![]() |
View Item |