Amirullah, Satrio Derial and Dr. Ive Emaliana, M.Pd. (2024) Evaluating The Use Of Instagram Reels As Instructional Media For Teaching Listening Of Efl Students. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Media pembelajaran adalah hal yang penting di kelas karena dapat membantu guru selama sesi pengajaran. Karena saat ini siswa sudah familiar dengan media sosial dan guru perlu terus memperbarui media pembelajaran, guru perlu mengambil kesempatan untuk memanfaatkan media sosial sebagai media pembelajaran. Salah satu media sosial yang dapat dimanfaatkan adalah Instagram, terutama salah satu fitur terbarunya, Instagram Reels Penelitian ini bertujuan untuk mengevaluasi penggunaan Instagram Reels sebagai media pembelajaran untuk mengajar keterampilan menyimak pada pelajar bahasa inggris. Untuk mengevaluasi media pembelajaran, peneliti menggunakan purposive sampling dan memanfaatkan panduan wawancara sebagai instrumen, kemudian mewawancarai 4 siswa untuk mengetahui persepsi mereka. Karakterisasi keempat siswa tersebut terdiri dari 2 siswa dengan pencapaian tinggi dan 2 siswa dengan pencapaian rendah. Siswa dengan pencapaian tinggi dan rendah diidentifikasi berdasarkan nilai tes pemahaman menyimak sebagai bagian dari penilaian pengajaran selama sesi pengajaran. Analisis induktif digunakan untuk menganalisis data yang diperoleh dari wawancara. Hasil penelitian menunjukkan bahwa siswa menyukai ide mengajar keterampilan menyimak menggunakan Instagram Reels. Siswa setuju bahwa Instagram Reels sudah familiar bagi mereka dan membuat sesi belajar mereka lebih nyaman. Namun, gangguan seperti godaan untuk menonton video non-edukatif lainnya yang mungkin membuat mereka tidak belajar sama sekali, memberikan beberapa kelemahan dari penggunaan Instagram Reels sebagai media pembelajaran. Oleh karena itu, berdasarkan evaluasi siswa tentang media pembelajaran, guru perlu menyediakan akun khusus yang berfokus pada menampilkan video Instagram Reels dengan tujuan edukatif saja
English Abstract
Instructional media is an important matter in class because it can assist teacher during teaching section. As nowadays students are familiar with social media and teachers need to keep on updating with the instructional media, the teacher needs to take an opportunity to utilize social media as instructional media. One of the social media that can be utilized is Instagram, especially one of its latest features, Instagram reels. This research aims to evaluating the use of Instagram reels as Instructional media for teaching listening of EFL students. In order to evaluate the instructional media, the researcher used purposive sampling and utilize interview guidelines as the instrument then took 4 students to be interviewed to extract their perception. The 4 students’ characterization was 2 high and 2 low achievers. The high and low achievers came from the score of listening comprehension test as part of teaching assessment during the teaching section. Inductive analysis was used to analyze the data gained from the interview. The research findings show that students love the idea to teach listening using Instagram reels. Students agree that Instagram reels are familiar to them and make their learning section more comfortable. However, distraction like temptation to watch another non-educational video that might lead them into not learning at all, provide some drawbacks of Instagram reels as instructional media. Therefore, according to the evaluation from the students about the instructional media, the teacher needs to provide a special account that focusing on showing Instagram reels video with educational purposes only.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | 052412 |
Uncontrolled Keywords: | Evaluating, EFL Learners, Instagram Reels, Students’ Perception-Evaluasi, Pelajar Bahasa Inggris, Instagram Reels, Persepsi Siswa |
Divisions: | Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris |
Depositing User: | soegeng Moelyono |
Date Deposited: | 30 Oct 2024 07:38 |
Last Modified: | 30 Oct 2024 07:38 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/227728 |
Text (DALAM MASA EMBARGO)
Satrio Derial Amirullah.pdf Restricted to Registered users only Download (4MB) |
Actions (login required)
View Item |