Exploring Pedagogical Competence of Preservice Teachers in Indonesian Context.

Dian Novita Dewi,, S.Pd., M.Li (2024) Exploring Pedagogical Competence of Preservice Teachers in Indonesian Context. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Beberapa peneliti telah membuktikan bahwa kompetensi pedagogik merupakan salah satu kunci yang harus dimiliki guru dalam dunia pendidikan. Oleh karena itu, posisi guru dalam proses pendidikan memegang peranan penting. Guru merupakan faktor penentu keberhasilan proses pembelajaran yang bermutu. Penelitian ini bertujuan untuk mengeksplorasi perspektif calon guru terhadap kompetensi pedagogik dalam konteks Indonesia. Penelitian ini menggunakan metode penelitian deskriptif kuantitatif dengan menggunakan kuesioner yang telah disesuaikan untuk mengumpulkan data dari mahasiswa yang dipilih secara sengaja sebagai calon guru untuk mengetahui perspektif mereka terhadap kompetensi pedagogik. Subjek penelitian ini adalah 106 mahasiswa Pendidikan Bahasa Inggris Universitas Brawijaya angkatan 2020 yang telah melakukan program praktik mengajar. Temuan penelitian menggarisbawahi perspektif calon guru yang positif. Selain itu, mahasiswa melaporkan tanggapan positif saat menerapkan standar kompetensi pedagogik dalam program praktik mengajar. Penelitian selanjutnya dapat memperluas pengalaman peserta dengan berbagai jenis tanggapan dalam kompetensi pedagogik.

English Abstract

Numerous researchers have reported that pedagogical competence is one of the keys that teachers must be required in Education landscape. Therefore, the teacher's position in the educational process might hold a crucial role at times. The teacher determines the factors for the success of a quality learning process. The recent study aims to explore the perspective of pre-service teachers toward pedagogical competence in Indonesian context. The study employed a descriptive quantitative research design using an adapted questionnaire to collect the data from the purposefully selected students as a pre-service teachers to find out the perspective toward pedagogical competence using the questionnaires. The research subjects are 106 English Language Education students Universitas Brawijaya batch 2020 who had done the teaching practice program. The findings underscored the perspective of pre-service teacher due to the positive response from the respondents. Moreover, students reported positive responses when implementing the standards of pedagogical competence in teaching practice program. Future research may expand the participant's experience with various types of responses in pedagogical competenc

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: 052412
Uncontrolled Keywords: Pedagogical Competence, Pre-service Teacher, Perspective, Indonesian Context- Kompetensi Pedagogik, Guru Pra-jabatan, Perspektif, Konteks Indonesia.
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: soegeng Moelyono
Date Deposited: 30 Oct 2024 00:12
Last Modified: 30 Oct 2024 00:12
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/227646
[thumbnail of DALAM MASA EMBARGO] Text (DALAM MASA EMBARGO)
Rr. Galuh Ayu Wijayanti.pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB)

Actions (login required)

View Item View Item