Exploring the Learning Experience with ELSA Speak for Independent Learning: A Case Study

Gusrianto, Enstalanza (2024) Exploring the Learning Experience with ELSA Speak for Independent Learning: A Case Study. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Studi ini mengeksplorasi pengalaman belajar siswa sekolah menengah atas di SMAN 1 Kepanjen menggunakan ELSA Speak, aplikasi yang dikembangkan oleh ELSA Corporation yang menggunakan teknologi pengenal suara dan kecerdasan buatan untuk membantu pengguna meningkatkan pengucapan dan akurasi mereka. Penelitian ini menggunakan desain studi kasus untuk mengeksplorasi pengalaman belajar siswa secara mendalam. Dalam penelitian ini, sejumlah 20 siswa diperkenalkan dengan aplikasi ELSA Speak disertai panduan penggunaan aplikasi tersebut dan siswa diminta untuk melengkapi jurnal pembelajaran. Setelah menyelesaikan 1 sesi pembelajaran, siswa diharapkan mengisi Google Formulir yang disediakan, guna melihat pengalaman belajar mereka. Dalam penelitian ini, hambatan yang dihadapi, pelajaran yang diperoleh serta kosakata baru yang didapatkan oleh siswa dieksplorasi. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa meskipun peserta menghadapi tantangan terkait dengan sistem dalam ELSA Speak, kesulitan dalam pengucapan, dan tantangan fisik, namun mereka juga mempelajari sejumlah kosakata. Selain itu, data menunjukkan potensi peningkatan akurasi pengucapan di antara beberapa peserta selama menggunakan ELSA Speak. Temuan ini berkontribusi pada pemahaman tentang efektivitas dan tantangan dalam memanfaatkan ELSA Speak dalam konteks pembelajaran bahasa, terutama dalam konteks pembelajaran mandiri. Pendidik harus memberikan panduan yang jelas, tips, dan strategi untuk menggunakan ELSA Speak, memantau kemajuan siswa, memberikan lebih banyak umpan balik, mendorong penggunaan yang konsisten, dan memastikan bahwa siswa memiliki perangkat yang memadai. Peneliti di masa depan sebaiknya meningkatkan jumlah peserta, membandingkan ELSA Speak dengan alat pembelajaran bahasa lainnya dan pengajaran tradisional, serta menggabungkan metode kualitatif untuk mendapatkan wawasan yang lebih mendalam.

English Abstract

This study explores the learning experiences of senior high school students in SMAN 1 Kepanjen using ELSA Speak, an application developed by ELSA Corporation that uses speech recognition technology and artificial intelligence to help users improve their pronunciation and accuracy. This study used the case study design to explore the learning experience of the students in detail. In this study, a total of 20 participants were introduced to the application, provided guidelines for daily lessons, and asked to complete a learning journal through Google Forms which assessed their experiences. This study examines the challenges faced by the participants. Additionally, it investigates the lessons learned by participants and the acquisition of new vocabulary as they complete the daily lessons. The findings indicate that while participants encountered challenges related to the system within ELSA Speak, difficulty in pronunciation, and physical challenges, they also learned a quite number of vocabulary. In addition, the findings suggest potential improvement in pronunciation accuracy among some participants over the course of using ELSA Speak. These findings contribute to the understanding of the effectiveness and challenges of utilizing ELSA Speak in the language learning context, especially in independent learning context. Educators should provide clear guidance, tips, and strategies for using ELSA Speak, monitor student progress, give more feedback, encourage consistent use, and ensure that the students have capable devices. Future researchers should increase the participant's number, compare ELSA Speak with other language learning tools and traditional instruction, and incorporate qualitative methods to gain deeper insights.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: 052412
Uncontrolled Keywords: ELSA Speak, pembelajaran mandiri, pengalaman
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Sugeng Moelyono
Date Deposited: 29 Oct 2024 07:51
Last Modified: 29 Oct 2024 07:51
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/227607
[thumbnail of DALAM MASA EMBARGO] Text (DALAM MASA EMBARGO)
Dita Herliana Septiarini.pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB)

Actions (login required)

View Item View Item