Nisa, Dinda An (2024) Exploring Students’ Perceptions About the Use of Padlet in Writing Recount Text in Vocational High School. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Menulis penting untuk literasi, namun mengajar dan belajar menulis itu sulit. Pengajaran menulis menggunakan Padlet merupakan salah satu alternatif untuk memecahkan masalah siswa dalam menulis teks recount. Ini juga menerapkan kurikulum saat ini dan menekankan penggunaan teknologi di ruang kelas. Selain itu, integrasi teknologi juga diperlukan di sekolah menengah kejuruan karena sekolah kejuruan dituntut untuk menyiapkan lulusan yang siap kerja. Oleh karena itu, Padlet dipilih untuk mengajari siswa cara menulis teks recount di sekolah menengah kejuruan. Penelitian ini mencoba untuk mengeksplorasi persepsi siswa tentang penggunaan Padlet dalam menulis teks recount di sekolah menengah kejuruan. Untuk mengetahui persepsi siswa, penelitian ini menggunakan metode campuran. Tiga puluh enam siswa kelas teknik komputer dan jaringan di SMK Negeri berpartisipasi dalam pengisian kuesioner, dan empat diantaranya dipilih berdasarkan skor kuesioner untuk wawancara semi terstruktur. Metode campuran digunakan dalam penelitian ini untuk mendapatkan pemahaman mendalam tentang perspektif siswa. Persepsi itu dibagi menjadi tiga dimensi. Pertama, Padlet untuk meningkatkan sikap dan motivasi belajar siswa. Kedua, penggunaan Padlet untuk membantu siswa meningkatkan kompetensi menulisnya. Terakhir, Padlet bekerja sama dalam menulis teks recount. Temuan menunjukkan bahwa tanggapan siswa sebagian besar positif pada ketiga dimensi tersebut. Dimensi pertama mendapat respon positif sebesar 85%, dimensi kedua mendapat 90%, dan dimensi ketiga mendapat 91%. Penelitian ini memberikan saran bagi para guru, sekolah kejuruan, dan peneliti masa depan yang tertarik dengan topik ini.
English Abstract
Writing is essential to literacy, yet teaching and learning writing is difficult. Teaching writing using Padlet is an alternative to solving students’ problems in writing recount text. It also implements the current curriculum and emphasizes the use of technology in the classroom setting. Besides that, the integration of technology is needed in vocational high schools since vocational schools are urged to prepare job-ready graduates. Thus, Padlet was chosen to teach students how to write recount texts at a vocational high school. This research attempted to explore the students’ perceptions about using Padlet in writing recount text in vocational high school. To get to know the perception of students, this research used a mixed method. Thirty-six students from the computer and network engineering class in the vocational school participated in filling out a questionnaire, and four of them were selected based on their questionnaire scores for semi-structured interviews. A mixed method was used in this research to gain an in-depth understanding of the students’ perspectives. The perception was divided into three dimensions. First, Padlet for increasing students’ learning attitude and motivation. Second, using Padlet to help students improve their writing competence. Lastly, Padlet cooperates in writing recount text. The findings showed that the student’s responses were predominantly positive in those three dimensions. The first dimension got 85% positive response, the second got 90%, and the third got 91%. This research provided suggestions for teachers, vocational schools, and future researchers who are interested in this topic.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | 052412 |
Uncontrolled Keywords: | Persepsi siswa, Padlet, Teks recount |
Divisions: | Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris |
Depositing User: | soegeng sugeng |
Date Deposited: | 24 Oct 2024 07:50 |
Last Modified: | 24 Oct 2024 07:50 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/227595 |
Text (DALAM MASA EMBARGO)
Dinda An Nisa .pdf Restricted to Registered users only Download (3MB) |
Actions (login required)
View Item |