Anisa, Devina Nurul (2024) “Exploring Students’ Perceptions and Self-Confidence Towards The Implementation of English in Bilingual Education at Al-Azhar Syifa Budi Islamic Junior High School, Bekasi West Java. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Kemampuan berbicara dalam dua bahasa disebut dengan bilingualisme dan salah satu bahasa asing yang dikuasai oleh banyak orang adalah bahasa Inggris. Penelitian ini bertujuan untuk memahami persepsi siswa terhadap bahasa Inggris dalam konteks pendidikan bilingual, kepercayaan diri mereka dalam menggunakan bahasa tersebut di sekolah, dan juga korelasi antara keduanya. Metode penelitian kuantitatif digunakan dalam penelitian ini, dengan menggunakan kuesioner yang diadaptasi dari Senerita, dkk (2022) untuk mendapatkan data dari 60 siswa kelas 8 dan 9 di Sekolah Menengah Pertama Islam Al-Azhar Syifa Budi. Hasil dari penelitian ini menunjukan bahwa siswa memiliki persepsi positif yang tinggi terhadap bahasa Inggris dengan skor rata-rata 4,2 (SD = 3,8) dan kepercayaan diri mereka dalam menggunakan bahasa Inggris relatif lebih rendah dengan skor rata-rata 3,4 (SD = .48) Penelitian ini juga menemukan adanya korelasi positif sedang yang signifikan antara persepsi siswa dan kepercayaan diri dengan total r= .541 yang mengindikasikan bahwa siswa dengan persepsi positif yang lebih tinggi akan cenderung memiliki kepercayaan diri yang lebih tinggi juga dalam menerapkan pembelajaran bahasa Inggris. Keseluruhan hasil penelitian menunjukkan bahwa siswa di Sekolah Menengah Pertama Islam Al-Azhar Syifa Budi memiliki persepsi positif yang tinggi dan kepercayaan diri yang sedang dalam menerapkan bahasa Inggris dalam pendidikan bilingual dan mengungkapkan bahwa korelasi antara keduanya menghasilkan korelasi yang signifikan dan positif.
English Abstract
The ability of speak two languages is called bilingualism and one of the foreign languages mastered by many people is English. This study aims to understand students’ perceptions towards English in a bilingual education context, their self-confidence using the language at school, and the correlation between them. A quantitative research method was employed in this study, involving the use of the questionnaires adapted from Senerita, et al (2022) in order to get the data from 60 students in grade 8 and 9 at Al-Azhar Syifa Budi Islamic Junior High School. The findings of the study shows that students have high positive perceptions towards English with a mean score of 4.2 (SD = 3.8) and their self-confidence in using English was relatively lower with a mean score of 3.4 (SD = .48) The study also found there is a significant positive medium correlation between students’ perceptions and self-confidence with the r= .541 indicates that students with higher positive perceptions also tend to have higher self-confidence of implementing the language. The overall study shows that students at Al-Azhar Syifa Budi Islamic Junior High School have high positive perceptions and medium self-confidence in applying English within bilingual education and revealed that the correlation between is resulted a significant and positive correlation
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | 052412 |
Uncontrolled Keywords: | Bilingualisme, Pendidikan Bilingual, Sekolah Islam, Persepsi Siswa, Kepercayaan Diri. |
Divisions: | Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris |
Depositing User: | soegeng sugeng |
Date Deposited: | 29 Oct 2024 04:17 |
Last Modified: | 29 Oct 2024 04:17 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/227572 |
Text (DALAM MASA EMBARGO)
Devina Nurul Anisa.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) |
Actions (login required)
View Item |