The Students’ Perceptions On The Use Of Nearpod In Reading Learning

Setyawan, Rischarinda Hayu and Wahyu Diny Sujannah, S.Pd., M.Pd. (2024) The Students’ Perceptions On The Use Of Nearpod In Reading Learning. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Membaca merupakan tantangan yang signifikan bagi siswa Indonesia, mempengaruhi kinerja akademik dan perkembangan literasi mereka secara keseluruhan. Teknologi dapat membantu siswa memahami teks bahasa Inggris, sehingga penelitian ini bertujuan untuk menentukan persepsi siswa tentang penggunaan Nearpod sebagai media dalam pembelajaran membaca. Peneliti menggunakan metode penelitian kuantitatif dalam bentuk pendekatan survei. Responden penelitian ini adalah 70 siswa kelas delapan dari sebuah SMP negeri di Kota Batu. Data dikumpulkan dari hasil kuesioner yang terdiri dari 3 dimensi dan 15 pernyataan tentang penggunaan permainan digital sebagai media pembelajaran yang efektif. Hasilnya mengungkapkan bahwa dimensi dengan nilai tertinggi adalah dimensi persepsi kemudahan penggunaan dengan persentase 72,9% di mana sebagian besar siswa setuju bahwa Nearpod mudah digunakan untuk belajar membaca. Namun, beberapa siswa pada item keempat belas dimensi sikap tidak setuju dengan persentase 8,6% dan sangat tidak setuju dengan persentase 7,1% bahwa siswa umumnya menyukai penggunaan Nearpod untuk belajar membaca. Oleh karena itu, disarankan kepada peneliti selanjutnya untuk mengeksplorasi lebih banyak fitur atau mengintegrasikan Nearpod dengan alat pembelajaran yang sesuai dan menggunakan metode eksperimen untuk melihat apakah Nearpod meningkatkan produktivitas membaca siswa.

English Abstract

Reading poses a significant challenge for Indonesian students, impacting their academic performance and overall literacy development. Technology may help students understand English text, so this research aims to determine students' perceptions of using Nearpod as a media in reading learning. The researcher employed a quantitative research method in the form of a survey approach. The respondents of this study were 70 eighth graders from a public junior high school in Batu City. The data were collected from the results of a questionnaire consisting of 3 dimensions and 15 statements about the use of digital games as an effective learning media. The result revealed that the dimension with the highest value was the perceived ease of use dimension with a percentage of 72.9% where most students agreed that Nearpod was easy to use to learn reading. However, several students in attitude dimension item fourteen disagreed with a percentage of 8.6% and strongly disagree with a percentage of 7.1% that students generally favor the use of Nearpod to learn reading. Thus, it is suggested to the next researcher to explore more features or integrate Nearpod with suitable learning tools and use experimental methods to see if Nearpod improves students' reading productivity.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: 052412
Uncontrolled Keywords: Pembelajaran Membaca, Persepsi Siswa, Nearpod, Technoloogy Acceptance Model-Reading Learning, Student perception, Nearpod, Technology Acceptance Model
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: soegeng sugeng
Date Deposited: 29 Oct 2024 04:17
Last Modified: 29 Oct 2024 04:17
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/227569
[thumbnail of DALAM MASA EMBARGO] Text (DALAM MASA EMBARGO)
Rischarinda Hayu Setyawan.pdf
Restricted to Registered users only

Download (4MB)

Actions (login required)

View Item View Item