Nenti, Nitra Windhachaya and Widya Caterine Perdhani, S.Pd., M.Pd (2024) Students’ Perception Towards Independent Listening Using Ted Talks. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Penelitian ini membahas masalah mendesak dari kemampuan bahasa Inggris di kalangan siswa sekolah menengah Indonesia, khususnya keterampilan pendengaran mereka yang terbatas. Keahlian bahasa Inggris sangat penting di berbagai bidang profesional. Namun, siswa percaya bahwa pembicara berbicara terlalu cepat, yang membuatnya sulit bagi mereka untuk memahami apa yang mereka katakan dan juga banyak siswa menggunakan strategi yang tidak efektif dalam praktek mendengarkan mereka dan hanya mengandalkan pendengaran kelas tidak cukup. Terlepas dari penggunaan umum aksen Inggris dalam ujian, yang mungkin tidak akrab bagi siswa, instruktur sebagian besar memprioritaskan aksen Amerika. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui persepsi siswa terhadap pendengaran independen menggunakan TED Talks. Penelitian ini dilakukan di SMAN 10 Malang. Dalam penelitian ini ada 166 peserta, hanya terdiri dari siswa kelas 12. Untuk menjawab formulasi masalah penelitian ini, peneliti menggunakan deskriptif kuantitatif dengan administrasi survei. Penggunaan desain kuantitatif deskriptif adalah pendekatan yang tepat untuk menyelidiki variabel dalam populasi tertentu dan memperoleh data yang berkaitan dengannya. Pendekatan kuantitatif menyampaikan fakta dalam bentuk numerik dan deskriptif. Data dari penelitian ini diperoleh dari 18 item pertanyaan Ya/Tidak dan kuesioner survei tipe Likert. Temuan dari studi ini menunjukkan bahwa siswa kelas dua belas di SMAN 10 Malang memiliki persepsi positif bahwa penggunaan video konferensi TED Talks memiliki efek menguntungkan pada meningkatkan kemampuan mendengarkan siswa. Sebagian besar siswa memiliki kemampuan untuk meningkatkan kata sandi mereka dan kemampuan mereka untuk memahami beberapa aksen yang beragam. Selain itu, berpartisipasi dalam pendengaran individu dapat membekali siswa dengan pemahaman dasar dari kompleksitas. Akhirnya, dapat disimpulkan bahwa video TED Talk cocok dan memiliki dampak positif sebagai media belajar yang digunakan dalam pendengaran mandiri mereka.
English Abstract
Indonesian high school students, particularly their limited Listening skills. English proficiency is of paramount importance in various professional fields. However, Students believe that speakers talk too quickly, which makes it difficult for them to understand what they are saying and also many students use ineffective strategies in their listening practice and solely relying on class listening insufficient. Despite the common use of British accents in exams, which may be unfamiliar to students, instructors mostly prioritize American accents This study aimed to find out students’ perceptions toward independent listening using TED Talks. This study was conducted at SMAN 10 Malang. In this study there were 166 participants, only consist of 12th graders. To answer the formulation of the problem of this study, the researcher used a descriptive quantitative with a survey administration. The use of a descriptive quantitative design is an appropriate approach for investigating a variable within a particular population and acquiring data pertaining to it. The quantitative approach delivered the facts in numerical and descriptive form. The data of this study were obtained from 18 items of a Yes/No questions and Likert-type survey questionnaire. The findings of this study show that twelve grade students at SMAN 10 Malang have a favorable perception of the use of TED Talks conference videos had a beneficial effect on enhancing the listening abilities of learners. Most learners have the capacity to improve their vocabulary and their ability to understand several diverse accents. Moreover, participating in individual listening can equip students with a foundational understanding of the complexities. Finally, it can be concluded that TED Talk video is suitable and has a positive impact as a learning media used in their independent listening
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | 052412 |
Uncontrolled Keywords: | Perception, Independent Listening, Ted Talks-Persepsi, Pembelajaran Mandiri Mendengarkan, TED Talks |
Divisions: | Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris |
Depositing User: | Sugeng Moelyono |
Date Deposited: | 25 Oct 2024 03:17 |
Last Modified: | 25 Oct 2024 03:17 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/227416 |
![]() |
Text (DALAM MASA EMBARGO)
Nitra Windhachaya Nenti.pdf Restricted to Registered users only Download (3MB) |
Actions (login required)
![]() |
View Item |