. Firdaus, Moh and Hamamah, S.Pd., M.Pd., Ph.D (2024) Speaking Anxiety Among Indonesian Efl Learners In An English Literature Study Program. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Di antara berbagai faktor yang mempengaruhi pembelajaran bahasa asing, khususnya dalam kemampuan berbicara, kecemasan merupakan faktor terpenting yang mempengaruhi performa lisan mahasiswa. Kecemasan merupakan masalah yang perlu diatasi dalam berlatih atau menguasai kemampuan berbicara bahasa Inggris bagi mahasiswa jurusan Sastra Inggris. Penelitian ini menganalisis kecemasan berbicara mahasiswa program studi Sastra Inggris di Universitas Brawijaya yang bertujuan untuk menemukan tingkat kecemasan berbicara, faktorfaktor kecemasan berbicara, dan strategi untuk mengatasi kecemasan berbicara tersebut. Metode campuran digunakan dalam penelitian ini dengan total 128 mahasiswa sastra Inggris dari angkatan 2022 dan 2023 sebagai partisipan. Dalam mengumpulkan data, 33 item kuesioner Skala Kecemasan Kelas Bahasa Asing dari Horwitz (1986) dan kuesioner terbuka yang diusulkan oleh Ikhsayaniyah (2022) digunakan untuk mengungkapkan tingkat kecemasan berbicara yang dirasakan oleh mahasiswa, faktor-faktor yang mempengaruhi kecemasan tersebut, dan strategi untuk mengatasi kecemasan dalam berbicara. Temuan dari penelitian ini menunjukkan bahwa sebagian besar siswa di kedua angkatan mengalami tingkat kecemasan berbicara menengah, dan faktor dominan yang menyebabkan kecemasan berbicara adalah ketakutan akan evaluasi negatif, diikuti oleh faktor kecemasan komunikasi dan kecemasan saat ujian atau tes. Peneliti juga menemukan bahwa para mahasiswa melakukan beberapa strategi untuk mengatasi kecemasan berbicara mereka, yaitu melakukan latihan rutin, membuat persiapan, berpikir positif, meningkatkan kemampuan berbicara, melakukan beberapa teknik relaksasi, dan berpartisipasi aktif dalam kegiatan di kelas. Peneliti menyarankan kepada para dosen untuk memperhatikan faktor afektif mahasiswa di dalam kelas untuk meningkatkan kepercayaan diri mahasiswa, terutama bagi mahasiswa tahun pertama yang masih membutuhkan afirmasi positif. Selain itu, penelitian selanjutnya juga disarankan untuk menyertakan interaksi langsung dengan partisipan untuk mendapatkan data yang lebih detail.
English Abstract
Among the various affective elements that influence foreign language learning, particularly speaking, anxiety appears to be the most important factor that influence in students' oral performance. Anxiety is a problem that need to be addressed in practicing or mastering English speaking for English department students. This study analyzes the speaking anxiety of English literature students at Universitas Brawijaya which aims to find the level of speaking anxiety, the factors of speaking anxiety, and the strategies to overcome speaking anxiety. A mixed method was employed in this study with a total of 128 English literature students from batches 2022 and 2023 as participants. In collecting the data, a 33-item Foreign Language Classroom Anxiety Scale from Horwitz (1986) and an openended questionnaire proposed by Ikhsayaniyah (2022) were adopted to examine the students’ speaking anxiety level, the factors, and the strategies to overcome it. The findings of this study showed that most of the students in the two batches experienced a moderate speaking anxiety level, and the dominant factors causing speaking anxiety were fear of negative evaluation, followed by communication apprehension and test anxiety. The researcher also found that the students did some strategies to overcome their speaking anxiety namely, doing regular practice, making preparation, having positive thinking, improving speaking skill, doing some relaxation techniques, and actively participating in classroom activities. This research concludes that the length of the study affects the students’ level of anxiety and the strategies they choose to overcome it. The researcher suggests lecturers to pay attention to students’ affective factor in classroom to increase students’ selfconfidence especially for the first-year students who still need positive affirmation. It is also suggested further research include a direct interaction with the participants to get more detailed data.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | 052412 |
Uncontrolled Keywords: | Speaking, Foreign Language Anxiety, Speaking Anxiety, English Literature Students at Faculty of Cultural Studies Batch 2022 and 2023-Berbicara, Kecemasan Berbahasa asing, Kecemasan Berbicara, Mahasiswa Sastra Inggris, Fakultas Ilmu Budaya Angkatan 2022 dan 2023 |
Divisions: | Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris |
Depositing User: | Sugeng Moelyono |
Date Deposited: | 22 Oct 2024 02:17 |
Last Modified: | 22 Oct 2024 02:17 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/227356 |
![]() |
Text (DALAM MASA EMBARGO)
Moh. Firdaus.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) |
Actions (login required)
![]() |
View Item |