Gender Influence On The Use Of Slang Language On Twitter/X By Gen-Z

Mahdiyah, Millatina and Isti Purwaningtyas, S.S., M.Pd and Emy Sudarwati, S.S., M.Pd (2024) Gender Influence On The Use Of Slang Language On Twitter/X By Gen-Z. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

One of the aspects of language variation is slang which is an informal language that is mostly used by Generation Z or Gen-Z. Therefore, this study aims to identify the gender influence on the use of slang language on Twitter/X by Gen-Z. Gen-Z as a generational group who were born already exposed to the internet and social media made them absorbed some language from there, including slang language. Also due to the distinct in the use of language between female and male, therefore this research is conducted to find the types of slang language used by Gen-Z and the difference in the use of slang language by female and male Gen-Z. This study referred to the theory types of slang by Allan and Burridge (2006) and female and male language characteristics theory by Yule (2006). The study uses a descriptive qualitative method with questionnaire as the data collection. The participants of the study were 57 people, 37 females and 20 males who were all Gen-Z and using slang on Twitter/X. The result shows that the highest used type is Imitative (30%), the second is Fresh and Creative (26%), the third is Clipping, the fourth is Acronym (17%), and the fifth is Flippant (5%). In addition to that, gender is considered to have influence in the use of slang language, also differences that could be seen in the use of slang language between female and male Gen-Z reflects the theory by Yule (2006), in which male use more aggressive slang rather than female who use slang in less aggressive manner

English Abstract

Salah satu aspek dari variasi bahasa adalah bahasa gaul, yaitu yang merupakan bahasa informal yang banyak digunakan oleh Generasi Z atau Gen-Z. Oleh karena itu, penelitian ini bertujuan untuk mengidentifikasi pengaruh gender terhadap penggunaan bahasa gaul di Twitter/X oleh Gen-Z. Gen-Z sebagai kelompok generasi yang pada saat lahir sudah terpapar oleh internet dan media sosial membuat mereka menyerap beberapa bahasa dari sana, termasuk bahasa gaul. Juga karena perbedaan penggunaan bahasa antara perempuan dan laki-laki, maka penelitian ini dilakukan untuk mengetahui jenis-jenis bahasa gaul yang digunakan oleh Gen-Z dan perbedaan penggunaan bahasa gaul oleh perempuan dan laki-laki Gen-Z. Penelitian ini mengacu pada teori jenis bahasa gaul oleh Allan dan Burridge (2006) dan teori gender oleh Yule (2006). Penelitian ini menggunakan metode kualitatif deskriptif dengan kuesioner sebagai pengumpulan data. Peserta penelitian ini terdiri dari 57 orang, 37 perempuan dan 20 laki-laki yang semuanya merupakan Gen-Z dan menggunakan bahasa gaul di Twitter/X. Hasil penelitian menunjukkan bahwa tipe yang paling banyak digunakan adalah Imitative (30%), yang kedua adalah Fresh and Creative (26%), yang ketiga adalah Clipping, yang keempat adalah Acronym (17%), dan yang kelima adalah Flippant (5%). Selain itu, gender yang dianggap memiliki pengaruh dalam penggunaan bahasa gaul, juga perbedaan yang dapat dilihat pada penggunaan bahasa gaul antara perempuan dan laki-laki Gen-Z mencerminkan teori Yule (2006), di mana laki-laki menggunakan bahasa gaul yang lebih agresif daripada perempuan yang menggunakan bahasa gaul dengan cara yang lebih tidak agresif.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: 052412
Uncontrolled Keywords: Slang Language, Gender, Gen-Z, Twitter/X-Bahasa Gaul, Gender, Gen-Z, Twitter/X
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Sugeng Moelyono
Date Deposited: 22 Oct 2024 02:33
Last Modified: 22 Oct 2024 02:33
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/227353
[thumbnail of DALAM MASA EMBARGO] Text (DALAM MASA EMBARGO)
Millatina Mahdiyah.pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB)

Actions (login required)

View Item View Item