Handikaningtyas, Tristania and Agus Gozali, S.Pd., M.Li (2024) Exploring Gender-Based Prominent Students Strategies In Developing Their Speaking Performance. Magister thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Berbicara adalah salah satu keterampilan produktif yang selalu dibutuhkan di bidang profesional dan bermanfaat bagi pertumbuhan karir siswa. Namun, ada beberapa kesulitan yang dihadapi oleh siswa dalam proses pembelajaran dan mereka membutuhkan beberapa strategi untuk mengatasi kesulitan mereka. Sejumlah peneliti telah melaporkan bahwa strategi pembelajaran memiliki dampak besar pada keberhasilan siswa dalam mencapai tujuan pembelajaran. Selanjutnya, strategi yang digunakan oleh siswa dapat dipengaruhi oleh beberapa faktor, salah satunya adalah gender. Penelitian dilakukan dengan desain penelitian kualitatif menggunakan wawancara untuk mengumpulkan data dari partisipan terpilih yang dipilih berdasarkan kriteria mahasiswa berprestasi dilihat dari keaktifan mahasiswa di kelas dan nilai speaking class mereka. Total peserta adalah 6 siswa yang terdiri dari 3 siswa perempuan dan 3 siswa laki-laki dari departemen Akomodasi Perhotelan kelas 10 di SMKN 1 Batu. Hasilnya menunjukkan bahwa siswa laki-laki dan perempuan menggunakan semua jenis strategi dalam belajar berbicara. Perbedaannya hanya terletak pada jumlah referensi atau metode yang sering digunakan antara siswa laki-laki dan perempuan terkemuka dalam menggunakan strategi pembelajaran masing-masing. Sebagian besar siswi menggunakan strategi kognitif, kompensasi, dan sosial. Selanjutnya, sebagian besar siswa laki-laki menggunakan strategi kognitif, metakognitif, dan sosial.
English Abstract
Speaking is one of productive skill that is always needed in professional fields and it is beneficial for students’ career growth. However, there are several difficulties faced by students on the learning process and they need some strategies to overcome their difficulties. Numerous researchers have reported that learning strategies have a huge impact on students’ success in achieving the learning objectives. Furthermore, the strategies used by students can be influenced by several factors, one of which is gender. The study conducted with qualitative research design using an interview to collect data from selected participants chosen based on criteria for prominent students as seen from the students' activeness in class and their speaking class scores. The total participants were 6 students which consisted of 3 female students and 3 male students from Hotel Accommodation department grade 10 from SMKN 1 Batu. The result shows that male and female students used all types of strategies in learning speaking. The differences only on the number of references or frequently methods used from prominent male and female students in using each learning strategies. Most of male students used cognitive, metacognitive, and social strategies. Furthermore, most of female students used cognitive, compensation, and social strategies.
Item Type: | Thesis (Magister) |
---|---|
Identification Number: | 052412 |
Uncontrolled Keywords: | Strategi pembelajaran berbasis gender, Pembelajaran bahasa Inggris, Kinerja berbicara-ender-based learning strategies, English language learning, Speaking performance |
Divisions: | Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris |
Depositing User: | soegeng sugeng |
Date Deposited: | 21 Oct 2024 02:36 |
Last Modified: | 21 Oct 2024 02:36 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/227301 |
Text (DALAM MASA EMBARGO)
Tristania Handikaningtyas.pdf Restricted to Registered users only Download (3MB) |
Actions (login required)
View Item |