Bidangan, Tikahanberni and Dian Novita Dewi, S.Pd., M.Li (2024) Cultural Content Analysis Of English Textbook Entitled “English For Nusantara. Magister thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Buku teks adalah salah satu media yang paling sering digunakan dalam proses belajar mengajar Bahasa Inggris. Dibanding hanya berfokus pada keterampilan berbahasa dan fitur linguistik, buku teks Bahasa Inggris juga harus mengandung konten kebudayaan karena memegang peranan penting dalam menyajikan keberagaman budaya pada siswa. Penelitian ini bertujuan untuk menemukan konten kebudayaan dalam buku teks English for Nusantara untuk SMP kelas VII yang diterbitkan oleh Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset dan Teknologi pada tahun 2022. Enam bab dalam buku ini dianalisis berdasarkan teori kategori budaya oleh Chao (2011) dan teori dimensi budaya oleh Moran (2001). Penelitian ini menggunakan metode kualitatif, khususnya analisis konten. Data dikumpulkan dengan menggunakan daftar periksa. Hasil penelitian menunjukkan bahwa kategori budaya disajikan dalam proporsi yang tidak seimbang. Budaya sumber disajikan lebih dominan dibandingkan budaya target, budaya internasional, interaksi antarbudaya, dan universalitas lintas budaya. Selain itu, konten kebudayaan paling banyak disajikan dalam bentuk dimensi produk. Meskipun data yang merepresenasikan budaya target, budaya internasional, interaksi antarbudaya, dan universalitas lintas budaya tidak sebanyak budaya sumber, namun masih cukup memberikan wawasan baru kepada siswa tentang kesadaran antar budaya. Ini berarti bahwa penulis buku ajar ini ingin menjaga kearifan lokal dan memperkenalkan ragam budaya Indonesia kepada siswa. Bagi peneliti selanjutnya, disarankan untuk melakukan penelitian serupa namun dengan menggunakan buku teks, jenjang, penerbit, dan kerangka teori yang berbeda
English Abstract
Textbook is one of the most used components in English teaching and learning process. Instead of focusing only on language skills and linguistic features, English textbook should also contain cultural content as it plays vital role in providing variety of cultures to the students. This research aims to find out the cultural content in English for Nusantara textbook for grade VII published by The Ministry of Education, Research, Culture, and Technology in 2022. Six chapters were analyzed based on the categories of culture theory by Chao (2011) and dimension of culture theory by Moran (2001). This study was conducted by using qualitative method, particularly content analysis. The data were gathered by using a checklist. The findings of the research revealed that the categories of culture are presented in imbalance proportions. Source culture is predominant compared to target culture, international culture, intercultural interaction, and universality across culture. Furthermore, the cultural content is presented mostly through product dimension. Although the data that represented target culture, international culture, intercultural interaction, and universality across culture were not as many as source culture, it is still enough to give new insights to the students about intercultural awareness. Moreover, it means that the authors of this textbook want to maintain local wisdom and introduce the variety of Indonesian cultures to the students. For further researcher, it is recommended to conduct similar study but using different textbook, level, publisher, and theoretical framework.
Item Type: | Thesis (Magister) |
---|---|
Identification Number: | 052412 |
Uncontrolled Keywords: | English textbook, cultural content, categories of culture, dimension of culture. -Buku teks Bahasa Inggris, konten kebudayaan, kategori budaya, dimensi budaya |
Divisions: | Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris |
Depositing User: | soegeng sugeng |
Date Deposited: | 21 Oct 2024 02:37 |
Last Modified: | 21 Oct 2024 02:37 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/227293 |
Text (DALAM MASA EMBARGO)
Tikahanberni Bidangan.pdf Restricted to Registered users only Download (6MB) |
Actions (login required)
View Item |