Isn’t It Romantic? Hubungan Parasocial Relationship dan Romantic Beliefs pada Penonton Drama Korea

Ratri, Cahyaning Kusumo and Dian Putri Permatasari, S.Psi., M.Si. (2024) Isn’t It Romantic? Hubungan Parasocial Relationship dan Romantic Beliefs pada Penonton Drama Korea. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Romantic beliefs memperlihatkan idealisasi dan koneksi pada pasangan serta konsep ideal mengenai hubungan romantis, yang dapat dipengaruhi oleh media seperti drama Korea, dan dapat memengaruhi cara individu memandang dan berperilaku dalam hubungan romantis. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui korelasi antara parasocial relationship dengan romantic beliefs pada penonton drama Korea. Penelitian ini menggunakan teknik purposive sampling, melibatkan 143 penonton drama Korea berusia 18-33 tahun (M = 21,50; SD = 2,706) dengan mayoritas partisipan adalah perempuan (91.4%) dan diuji menggunakan alat ukur Parasocial Interaction Short Version dan Romantic Beliefs Scale. Berdasarkan teknik analisis menggunakan pearson product moment diketahui bahwa terdapat korelasi antara parasocial relationship dengan romantic beliefs pada penonton drama Korea (r = 0.519, p < 0.01). Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa keterlibatan emosional secara berlebihan dengan berbagai bentuk media, salah satunya drama Korea, dapat memengaruhi bagaimana individu melihat sebuah hubungan romantis yang ideal. Oleh karena itu diharapkan penonton drama Korea tidak terbuai dengan fantasi yang diciptakan dalam media.

English Abstract

Romantic beliefs show idealization and connection to partners and ideal concepts of romantic relationships, which can be influenced by media such as Korean dramas, and can affect the way individuals perceive and behave in romantic relationships. This study aims to determine the correlation between parasocial relationships and romantic beliefs in Korean drama viewers. This study used purposive sampling technique, involving 143 Korean drama viewers aged 18-33 years (M = 21.50; SD = 2.706) with the majority of participants being female (91.4%) and tested using Parasocial Interaction Short Version and Romantic Beliefs Scale measuring instruments. Based on the analysis technique using Pearson product moment, it is known that there is a correlation between parasocial relationships and romantic beliefs in Korean drama viewers (r = 0.519, p < 0.01). The results of this study indicate that excessive emotional involvement with various forms of media, one of which is Korean drama, can affect how individuals see an ideal romantic relationship. Therefore, it is expected that Korean drama viewers are not lulled by the fantasies created in the media.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: 052411
Uncontrolled Keywords: parasocial relationship, penonton drama Korea, romantic beliefs-Korean drama viewers, parasocial relationships, romantic beliefs
Divisions: Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik > Psikologi
Depositing User: soegeng sugeng
Date Deposited: 14 Oct 2024 08:28
Last Modified: 14 Oct 2024 08:28
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/226939
[thumbnail of DALAM MASA EMBARGO] Text (DALAM MASA EMBARGO)
Cahyaning Kusumo Ratri.pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB)

Actions (login required)

View Item View Item