Undergraduate Students’ Perception of Using QuillBot in Facilitating EFL Academic Writing

Sholikhah, Muti'atus and Dr. Putu Dian Danayanti Degeng, S.S., M.Pd. (2024) Undergraduate Students’ Perception of Using QuillBot in Facilitating EFL Academic Writing. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Skripsi merupakan persyaratan wajib bagi mahasiswa di universitas, terutama bagi mereka yang terdaftar dalam program gelar sarjana seperti pendidikan bahasa Inggris. Skripsi termasuk dalam genre penulisan akademik dan harus diselesaikan untuk memenuhi persyaratan program. Namun, menulis skripsi dalam bahasa Inggris adalah tugas yang menantang, karena skripsi tersebut harus ditulis dalam bahasa Inggris, sementara di Indonesia sendiri, bahasa Inggris adalah Bahasa Asing (EFL). Akibatnya, mahasiswa sering menghadapi kesulitan saat harus mengekspresikan pikiran mereka dalam bahasa Inggris. Saat ini, keberadaan banyak alat digital online yang didukung oleh AI memainkan peran penting dalam membantu mahasiswa menulis skripsi mereka dalam bahasa Inggris. Salah satu alat AI yang sering digunakan mahasiswa untuk penulisan akademik adalah QuillBot. Penelitian ini bertujuan untuk menyelidiki persepsi mahasiswa Bahasa Inggris sebagai Bahasa Asing (EFL) mengenai penggunaan QuillBot dalam penulisan skripsi sarjana mereka. Desain penelitian ini menggunakan pendekatan mixedmethods sequential explanatory. Pengumpulan data melibatkan penggunaan kuesioner dan wawancara. Penelitian ini berfokus pada mahasiswa EFL yang terdaftar di Departemen Pendidikan Bahasa Inggris di Universitas Brawijaya yang menggunakan QuillBot sebagai alat selama proses penulisan skripsi. Data kuantitatif dianalisis menggunakan SPSS Versi 29, sementara analisis tematik digunakan untuk menganalisis data kualitatif dari hasil wawancara. Temuan menekankan bahwa QuillBot memiliki potensi tinggi untuk memfasilitasi penulisan skripsi karena tanggapan positif dari mahasiswa karena QuillBot menyediakan fitur yang membantu, dan mendorong pengembangan bahasa mahasiswa. Namun, tantangan tertentu mungkin menghambat mahasiswa saat menggunakan QuillBot. Selain itu, mahasiswa melaporkan emosi positif dan negatif saat menggunakan QuillBot untuk menghasilkan penulisan skripsi yang berkualitas

English Abstract

An undergraduate thesis is an obligatory requirement for students in university, particularly those enrolled in a bachelor's degree program such as English language education. It falls under the genre of academic writing and must be completed in order to fulfill the requirements of the program. Nevertheless, composing a thesis in English is a challenging endeavor. Because their thesis must be written in English, while in Indonesia itself, English is a Foreign Language (EFL). Consequently, students frequently encounter challenges when tasked with expressing their thoughts in English. Nowadays, the existence of many online digital tools that are driven by AI plays an essential role to help the students in writing their English thesis, one of the AI tools which students often use for academic writing is QuillBot. This study aimed to investigate the perceptions of English as a Foreign Language (EFL) students regarding the utilization of QuillBot in writing their undergraduate thesis. The research design employed a mixedmethods sequential explanatory approach. Data collection involved the utilization of both a questionnaire and an interview. This study focused on EFL students enrolled in the English Education Department at Universitas Brawijaya who utilized QuillBot as a tool during the thesis writing process. The quantitative data were analyzed using SPSS Version 29, while thematic analysis was used to analyze the qualitative data from the interview results. The findings underscore that QuillBot has a high potential to facilitate EFL undergraduate thesis writing due to the positive response from the students because QuillBot provides helpful features, and encourages students’ language development. However, certain challenges might hinder students' progress while using QuillBot. Moreover, students reported positive and negative emotions when using QuillBot for producing high-quality thesis writing.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: 0524120136
Uncontrolled Keywords: QuillBot, AI tool, undergraduate thesis writing, perception-QuillBot, AI tool, undergraduate thesis writing, perception
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: soegeng sugeng
Date Deposited: 08 Oct 2024 08:07
Last Modified: 08 Oct 2024 08:07
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/226463
[thumbnail of DALAM MASA EMBARGO] Text (DALAM MASA EMBARGO)
Muti'atus Sholikhah.pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB)

Actions (login required)

View Item View Item