Gabriel, Rafil Achmad (2017) Chinese Literature Students’ Attitudes Toward Efl Learning At An Indonesian University. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Sebagai salah satu faktor penting dalam pembelajaran bahasa, sikap memiliki tiga faktor yang berkontribusi dalam pembelajaran bahasa. Sikap membantu pembelajar bahasa belajar bahasa melalui aspek kognitif, affektif, dan konatif. Sikap yang dimiliki pembelajar bahasa sampai batas tertentu sejalan dengan kesulitan pembelajar bahasa. Semakin besar kesulitan dalam pembelajar, sikap dari pembelajar seharusnya meningkat secara positif untuk mengatasinya. Kesulitan yang lebih besar mungkin bisa ditemui oleh mahasiswa yang belajar lebih dari satu bahasa, yang dapat mempengaruhi sikap mereka terhadap bahasa-bahasa yang dipelajari. Dengan mempertimbangkan pentingnya aspek sikap, penelitian ini bertujuan untuk menjawab masalah penilitian dan membaginya ke dalam tiga spesifik aspek yaitu kognitif, affektif, dan konatif. Penelitian ini menggunakan pendekatan quantitative dalam mengambil data. Seluruh mahasiswa Sastra Cina 2015 dan 2016 di Universitas Brawijaya dipilih berdasarkan sistem sampel insidental. Dengan menggunakan metode survey untuk memperoleh tujuan dari penelitian ini, 91 angket didistribusikan ke seluruh mahasiswa Sastra Cina 2015 dan 2016. Dari semua angket yang kembali, ditemukan bahwa partisipan memiliki sikap yang positif terhadap pembelajaran Bahasa Inggris berdasarkan ketiga aspek. Aspek kognitif memiliki rataan 3.73 (74.59%), 3.40 (68%) untuk afektif, dan 3.61 (72%) untuk kognitif. Dalam level, 16 (18%) mahasiswa memiliki sikap rendah, 56 (62%) tinggi, dan 19 (21%) memiliki sikap sangat tinggi. Berdasarkan hasil temuan dari penelitian, dapat disimpulkan bahwa mahasiswa Sastra Cina memiliki sikap positif terhadap pembelajaran Bahasa Inggris yaitu rataan 3.58 (72%). Beberapa saran juga dibuat berkaitan dengan hasil dan diskusi dari penelitian ini kepada mahasiswa Sastra Cina, dosen pengajar Bahasa Inggris, pengembang kurikulum, dan juga peneliti selanjutnya.
English Abstract
As one of the most important factors in learning a language, attitude has three aspects in contributing learning, that is helping language learners learning a language through cognitive, affective, and conative aspects. The attitude learners’ have is to some extend in line with learners’ difficulties. The greater learners’ difficulties, the attitude of the learners should increase positively to overcome it. More difficulties might also be faced by students studying more than one language, which may influence their attitudes toward that particular language(s). Considering the importance of attitudes, this study was conducted to answer the research problem that is how the attitudes of Chinese Literature Students toward learning English are, which is divided into three specific aspects namely: cognitive, affective, and conative. This study used quantitative approach and in collecting data. All Chinese Literature Students of 2015 and 2016 at Universitas Brawijaya were chosen by employing purposive sampling. Using survey design to achieve the objectives of the study, 91 questionnaire sheets were administered to all Chinese Literature Students of 2015 and 2016. From all the returned questionnaires, it was found that the participants have positive attitudes based on three aspects: mean score 3.73 (74.59%) for cognitive, 3.40 (68%) for affective, 3.61 (72%) for conative aspects. In terms of attitudes level, 16 (18%) students were low, 56 (62%) were high, and 19 (21%) students were very high. Based on the findings, it can be concluded that Chinese Literature students have positive attitudes towards EFL learning which have mean score 3.58 (72%). Some suggestions are provided regarding the finding and discussion of this research for Chinese Literature students, English teachers/lecturers, curriculum developers, and for future researchers.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | SKR/FBS/2017/661/051707440 |
Uncontrolled Keywords: | ESP, sikap, mahasiswa Sastra Cina. |
Subjects: | 800 Literature (Belles-letters) amd rhetorics > 895 Literatures of East and Southeast Asia > 895.1 Chinese literature |
Divisions: | Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris |
Depositing User: | Nur Cholis |
Date Deposited: | 08 Sep 2017 02:36 |
Last Modified: | 16 Oct 2020 03:17 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/2257 |
Preview |
Text
Rafil Achmad Gabriel.pdf Download (3MB) | Preview |
Actions (login required)
View Item |