Ardnyananisari, Fannysa Dyah and Devinta Puspita Ratri, S.Pd, M.Pd. (2024) Assessing Cultural Content In English Textbook For High School Grade 12 Students: A Case Study. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
uku teks merupakan salah satu alat terpenting yang digunakan dalam proses belajar mengajar. Ini berfungsi sebagai dasar mendasar untuk pengajaran di kelas bagi pendidik dan peserta didik. Sekalipun buku teks tidak dapat memenuhi setiap kebutuhan alat pengajaran, pentingnya buku teks sebagai sumber pengajaran tidak dapat ditekankan, karena buku teks berfungsi sebagai jendela menuju keyakinan dan nilai-nilai suatu masyarakat atau negara. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengukur bagaimana kontribusi pendidikan dalam memenuhi kebutuhan pembelajar bahasa Inggris yang beragam secara budaya. Penelitian ini mengkaji bagaimana Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia menyajikan unsur budaya dalam buku ajar “Bahasa Inggris” untuk kelas XII SMA. Buku teks tersebut merupakan bagian dari kurikulum 2013. Para peneliti menganalisis buku teks ini berdasarkan perspektif budaya. Penelitian ini menggunakan teori tiga sumber informasi budaya Cortazzi dan Jin untuk menguji konten budaya buku teks. Teori Byram akan diintegrasikan dengan kode-kode yang disediakan dalam delapan kategori. Kategori dalam penyajian konten budaya dalam buku teks bahasa Inggris dijelaskan dengan teori Cortazzi dan Jin. Konten budaya telah dibagi ke dalam delapan kategori tersebut dan kemudian diklasifikasikan menggunakan daftar periksa Byram. Daftar periksa ini mengungkapkan informasi budaya dan bagaimana konten memenuhi kebutuhan pembelajaran dan pengajaran bahasa dan budaya. Hasilnya menunjukkan bahwa meskipun konten budaya sumber dan target disajikan dalam buku teks EFL ini, budaya internasional tidak disebutkan. Mayoritas isi buku teks ini adalah tentang budaya sumber.
English Abstract
The textbook is among the most important tools used in the teaching and learning processs. It serves as a fundamental basis for classroom instruction for both educators and learners. Even if textbooks can't satisfy every requirement of teaching tool, their importance as a teaching resource cannot be emphasized, as they serve as a window into the beliefs and values of a people or a country. The purpose of this study is to quantify how education contributes to addressing the needs of culturally diverse learners of English. This study examines how the Ministry of Education and Culture of the Republic of Indonesia presents cultural elements in the "Bahasa Inggris" textbook for twelfth-grade high school. The textbook is a part of the 2013 curriculum. The researchers analyzed this textbook based on a cultural perspective. This study employed Cortazzi and Jin's three-sources theory of cultural information to examine the cultural content of the textbook. Byram's theory will be integrated with the codes provided in eight categories. Categories in the presentation of cultural content in English textbooks is explained by Cortazzi and Jin's theory. Cultural content has been divided into these eight categories and is then classified using Byram's checklist. This checklist reveals cultural information and how the content meets language and culture learning and teaching needs. The results demonstrate that while source and target cultural content are presented in this EFL textbook, there is no mention of international culture. The majority of the content in this textbook is about source cultures.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | 052412 |
Uncontrolled Keywords: | Konten Budaya, Buku Ajar, EFL.-Cultural Content, Textbook, EFL |
Divisions: | Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris |
Depositing User: | Unnamed user with username nova |
Date Deposited: | 01 Oct 2024 01:50 |
Last Modified: | 01 Oct 2024 01:50 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/225657 |
![]() |
Text (DALAM MASA EMBARGO)
Fannysa Dyah Ardnyananisari.pdf Restricted to Registered users only Download (2MB) |
Actions (login required)
![]() |
View Item |