EFL Learners’ Views on the Use of Code-Switching in Reducing Speaking Anxiety

Sholikhah, Mar’atus and Dr. Moh Hasbullah Isnaini, S.Pd., M.Pd (2024) EFL Learners’ Views on the Use of Code-Switching in Reducing Speaking Anxiety. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Kecemasan adalah hambatan umum bagi siswa dalam kelas berbicara bahasa Inggris. Banyak siswa EFL (English as a Foreign Language) mengalami kecemasan berbicara yang membuat mereka harus beralih bahasa ke bahasa pertama mereka, yang dikenal sebagai alih kode (CS). Meskipun penelitian sebelumnya telah menyoroti manfaat CS dalam pembelajaran bahasa Inggris, terutama dalam berbicara, sedikit perhatian yang diberikan untuk secara khusus menyelidiki penggunaannya oleh siswa sekolah menengah atas untuk mengurangi kecemasan berbicara mereka. Oleh karena itu, penelitian ini bertujuan untuk menyelidiki jenis-jenis CS yang digunakan oleh siswa di kelas dan untuk memahami pendapat siswa tentang pengalaman mereka mengenai pengaruh CS yang digunakan untuk mengurangi kecemasan berbicara mereka. Penelitian eksploratif ini menggunakan observasi dan wawancara untuk pengumpulan data. Penelitian ini menemukan bahwa siswa menggunakan tiga jenis CS selama berbicara dalam kelas bahasa Inggris, yaitu tag-switching, intra-sentential switching, dan inter-sentential switching. Selain itu, ditemukan bahwa CS memainkan peran penting dalam mengurangi kecemasan berbicara siswa, ketakutan terhadap evaluasi negatif, dan kecemasan saat ujian. Penelitian ini menyoroti pentingnya CS dalam mengatasi kecemasan berbicara di kalangan pelajar EFL. Pendidik dapat menggunakan pemahaman ini untuk menyesuaikan pendekatan pengajaran dan memberikan dukungan yang lebih baik bagi siswa dalam perjalanan mereka untuk akuisisi bahasa.

English Abstract

Anxiety is a common obstacle for students in English speaking classes. Many EFL (English as a Foreign Language) students struggle with speaking anxiety which makes them have to switch languages from their L1 and known as codeswitching (CS). While previous studies have highlighted the benefits of CS in English language learning, particularly in speaking, little attention has been given to specifically investigating its use by senior high school students to lower their speaking anxiety. Therefore, this study aims at investigating the types of CS employed by students in the classroom and to understand the student’s opinions about their experience on the influence of CS used by them to reduce their speaking anxiety. This exploratory study employed observation and interviews for data collections. This study found that students use three types of CS during speaking in English language classes, namely tag-switching, intra-sentential switching, and inter-sentential switching. Additionally, it is found that CS plays an important role in reducing students' speaking apprehension, fear of negative evaluation, and test anxiety. This research highlights the importance of CS in addressing speaking anxiety among EFL learners. Educators can use this understanding to tailor instructional approaches and provide better support for students in their language acquisition journey

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: 0522412
Uncontrolled Keywords: Kecemasan Berbicara, Alih Kode, Pembelajar EFL
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Unnamed user with username nova
Date Deposited: 02 Sep 2024 06:24
Last Modified: 02 Sep 2024 06:24
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/223982
[thumbnail of DALAM MASA EMBARGO] Text (DALAM MASA EMBARGO)
Mar'atus Sholikhah.pdf
Restricted to Registered users only

Download (3MB)

Actions (login required)

View Item View Item