Google Forms or Quizizz: EFL Students’ Perception and Learning Motivation Towards Digital Platforms of Online English Learning.

Kusuma, Rama Dewa and Dr. Sugeng Susilo Adi, M. Hum. (2024) Google Forms or Quizizz: EFL Students’ Perception and Learning Motivation Towards Digital Platforms of Online English Learning. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Akibat dari krisis kesehatan global Pandemi Covid-19, kegiatan pembelajaran di semua jenjang pendidikan dialihkan dari tatap muka menjadi daring. Untuk mengatasi situasi seperti ini, guru harus mencari cara untuk melibatkan siswa dengan pembelajaran yang relevan, bermakna dan menarik. Salah satunya adalah penggunaan platform pembelajaran digital dalam ICT. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui persepsi dan motivasi belajar siswa terhadap platform digital dalam pembelajaran bahasa Inggris daring yaitu Google Forms dan Quizizz serta untuk mengetahui platform yang menjadi pilihan siswa. Penelitian ini menerapkan pendekatan kuantitatif dengan statistik deskriptif. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah survei. Total peserta dalam penelitian ini adalah 90 siswa kelas 11 SMA Negeri 1 Malang dari 3 kelas yang mengetahui dan memiliki pengalaman menggunakan Google Forms dan Quizizz. Data dikumpulkan dengan menggunakan kuesioner tertutup. Data yang diperoleh dianalisis menggunakan Microsoft Excel 2019 dan SPSS versi 26.00. Hasil penelitian menunjukkan bahwa mayoritas siswa memiliki persepsi dan motivasi belajar yang positif terhadap penggunaan Google Forms dan Quizizz sebagai platform digital dalam pembelajaran daring Bahasa Inggris. Sebagian besar siswa lebih menyukai Google Forms. Selain itu, Google Forms memperoleh skor lebih banyak daripada Quizizz di sebagian besar butir kuesioner, sementara Quizizz memperoleh skor lebih banyak di butir kuesioner tertentu.

English Abstract

Due to the global health crisis, the pandemic of Covid-19, the learning activities in all educational levels were shifted from face-to-face mode into online. To overcome this kind of situation, teachers should find out the ways to engage students with applicable, meaningful and interesting learning. One of them is the use of learning digital platforms in ICT. This study was aimed to figure out students’ perception and learning motivation towards digital platforms in online English learning namely Google Forms and Quizizz and to figure out students’ preferred platform. This research applies quantitative approach with descriptive statistics. The method used is survey study. The total number of participants in this study is 90 students of 11th grade of SMA Negeri 1 Malang consisting of three classes who knew and had experience in using Google Forms and Quizizz. The data was collected by using close-ended questionnaires. The data obtained were analyzed by using Microsoft Excel 2019 and SPSS version 26.00. The results show that the majority of students had positive perception and learning motivation towards the use of both Google Forms and Quizizz as digital platform during online English learning. Most of students preferred Google Forms. In addition, Google Forms gains more positive scores than Quizizz in most of questionnaire items while Quizizz gains more scores in specific questionnaire items.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: 052412
Uncontrolled Keywords: students’ perception, learning motivation, Digital Platform, online learning
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Sugeng Moelyono
Date Deposited: 25 Jul 2024 03:11
Last Modified: 25 Jul 2024 03:11
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/222984
[thumbnail of DALAM MASA EMBARGO] Text (DALAM MASA EMBARGO)
Rama Dewa Kusuma.pdf
Restricted to Registered users only

Download (4MB)

Actions (login required)

View Item View Item