Students’ Perception on the Use of Digital Media in Multimodal Learning: Motivation, Benefits, and Challenges

Nisa, Farah Ainun and Devinta Puspita Ratri, S.Pd., M.Pd. (2024) Students’ Perception on the Use of Digital Media in Multimodal Learning: Motivation, Benefits, and Challenges. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Pembelajaran Multimodal melibatkan penerapan dua atau lebih jenis metode komunikasi yang sesuai untuk kelas dengan karakteristik siswa yang berbeda. Media digital juga merupakan media yang memungkinkan untuk diimplementasikan dalam pembelajaran multimodal. Namun, masih kurangnya penelitian yang berfokus pada penerapan media digital dalam pendekatan multimodal. Penelitian saat ini bertujuan untuk menggali persepsi siswa terhadap penggunaan media digital dalam penerapan pembelajaran multimoda, termasuk motivasi, manfaat, dan tantangan mahasiswa yang dihadapi. Penelitian ini menggunakan desain penelitian campuran, menggabungkan pendekatan kuantitatif dan kualitatif. Aspek kuantitatif melibatkan penggunaan kuesioner, sedangkan aspek kualitatif menggunakan pedoman wawancara untuk melakukan sesi wawancara dengan responden. Responden penelitian ini adalah 33 siswa dari salah satu SMA di Malang. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa penggunaan media digital mempengaruhi motivasi belajar siswa, baik dari motivasi intrinsik siswa maupun motivasi ekstrinsik. Selain itu, siswa memiliki persepsi positif mengenai media digital karena memiliki banyak manfaat, menghadirkan lebih sedikit tantangan, dan dapat diimplementasikan dalam pembelajaran multimodal. Namun, penelitian ini terbatas pada persepsi siswa terhadap beberapa media digital yang digunakan dalam pembelajaran multimoda di kelas bahasa Inggris. Penelitian di masa depan dapat memperluas ruang lingkup untuk memasukkan media digital spesifik yang digunakan dalam pembelajaran multimodal.

English Abstract

Multimodal Learning involves applying two or more types of communication methods that are appropriate for classes with different student characteristics. Digital media is also media that possible to implemented in multimodal learning. However, there is still a lack of research that focuses on the application of digital media in a multimodal approach. This current research aims to explore students' perceptions of the use of digital media in the application of multimodal learning, including student motivation, benefits, and challenges faced by students. This study used a mixed research design, incorporating both quantitative and qualitative approaches. The quantitative aspect involved the use of questionnaires, while the qualitative aspect used interview guidelines to have an interview session with the respondents. The respondents for this research were 33 students from one of the senior high schools in Malang. The results of this study show that the use of digital media influences students' learning motivation, both from the student's intrinsic motivation and extrinsic motivation. Besides that, students have a positive perception regarding digital media because of have numerous benefits, presents fewer challenges, and can be implemented in multimodal learning. However, this study is limited to students' perceptions of several digital media used in multimodal learning in English class. Future research could expand the scope to include specific digital media used in multimodal learning.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: 052412
Uncontrolled Keywords: Motivation, Benefits, Challenges, Multimodal Learning, Digital Media, Students’ Perception
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Sugeng Moelyono
Date Deposited: 24 Jul 2024 05:57
Last Modified: 24 Jul 2024 05:57
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/222964
[thumbnail of DALAM MASA EMBARGO] Text (DALAM MASA EMBARGO)
Farah Ainun Nisa.pdf
Restricted to Registered users only

Download (3MB)

Actions (login required)

View Item View Item