Unveiling EFL Pre-service Teachers’ Integration of Generative AI in the Teaching Practice Program

Rakhman, Rifqia Fatikhur and Dian Inayati, M. Ed. (2024) Unveiling EFL Pre-service Teachers’ Integration of Generative AI in the Teaching Practice Program. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Di bidang pendidikan, AI generatif mendapat perhatian karena kemampuannya menghasilkan berbagai jenis konten pendidikan berdasarkan data yang sudah ada. Saat para pendidik masa depan mencari metode inovatif untuk meningkatkan pengajaran bahasa Inggris, AI generatif hadir sebagai alat berharga dengan potensi besar. Ketika integrasi AI generatif dalam pendidikan menjadi semakin lazim, pertanyaan mengenai penerimaan dan pertimbangan etisnya pun muncul. Penelitian ini bertujuan untuk menyelidiki sikap guru EFL praperkhidmatan terhadap integrasi AI generatif dalam program praktik pengajaran EFL dan tantangan yang terkait dengan integrasi AI generatif. Penelitian ini menggunakan desain penelitian inkuiri naratif. Data kualitatif dikumpulkan dengan menggunakan wawancara semi terstruktur yang diadaptasi dari Moorhouse (2024). Data kualitatif dikumpulkan dari 5 guru EFL pra-perkhidmatan Program Studi Pendidikan Bahasa Inggris Universitas Brawijaya dan Universitas Ahmad Dahlan. Data kualitatif dianalisis dengan menggunakan analisis tematik. Hasil penelitian ini mengungkapkan bahwa seluruh guru EFL pra-perkhidmatan dalam penelitian ini menyatakan sikap positif terhadap integrasi alat AI generatif dalam program praktik mengajar mereka. Guru EFL pra-perkhidmatan dalam penelitian ini mengintegrasikan alat AI generatif seperti ChatGPT, Genie AI, dan Copilot sebagai alat yang berharga untuk membantu mereka dalam perencanaan pembelajaran dan memberikan solusi terkait pengelolaan kelas. Terlepas dari manfaatnya, terdapat beberapa tantangan yang terkait dengan integrasi alat AI generatif dalam program praktik pengajaran EFL, seperti risiko keluaran yang tidak akurat dan/atau tidak relevan, risiko plagiarisme, dan terbatasnya pengetahuan guru EFL praperkhidmatan tentang prompt engineering. Mengingat keterbatasan penelitian ini, yang dilakukan pada kelompok partisipan tertentu, mengakibatkan tidak semua konstruk UTAUT2 dapat dianalisis dalam penelitian ini. Oleh karena itu, penelitian di masa depan diharapkan dapat melibatkan partisipan yang beragam untuk menghasilkan temuan yang lebih komprehensif

English Abstract

In the field of education, generative AI has been gaining attention due to its ability to generate various types of educational content based on pre-existing data. As future educators seek innovative methods to enhance English language teaching, generative AI presents itself as a valuable tool with vast potential. As the integration of generative AI in education becomes increasingly prevalent, questions regarding its acceptance and ethical consideration have been raised. This study aims to investigate EFL pre-service teachers’ attitudes toward the integration of generative AI in the EFL teaching practice program and the challenges associated with the integration of generative AI. This study employs a narrative inquiry research design. Qualitative data was collected using semi-structured interviews adapted from Moorhouse (2024). Qualitative data was collected from 5 EFL pre-service teachers of the English Language Education Study Program at Universitas Brawijaya and Universitas Ahmad Dahlan. The qualitative data was analyzed using thematic analysis. The results of this study revealed that all EFL pre-service teachers in this study expressed positive attitudes toward the integration of generative AI tools in their teaching practice program. EFL pre-service teachers in this study integrated generative AI tools such as ChatGPT, Genie AI, and Copilot as valuable tools to assist them in lesson planning and provide solutions related to classroom management. Despite the benefits, there are several challenges associated with the integration of generative AI tools in the EFL teaching practice program, such as the risk of inaccurate and/or irrelevant output, the risk of plagiarism, and EFL pre-service teachers’ limited knowledge on prompt engineering. Given the limitation of this study, which was conducted on a specific group of participants, not all constructs of UTAUT2 were able to be analyzed in this study. Hence, future research should incorporate diverse participants to provide more comprehensive findings.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: 0524120083
Uncontrolled Keywords: AIALLT, EFL teaching, generative AI- AIALLT, pengajaran EFL, AI generatif
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Sugeng Moelyono
Date Deposited: 10 Jul 2024 08:19
Last Modified: 10 Jul 2024 08:19
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/222280
[thumbnail of DALAM MASA EMBARGO] Text (DALAM MASA EMBARGO)
Rifqia Fatikhur Rakhman.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)

Actions (login required)

View Item View Item