Exploring Pre-service Teachers’ Perception of Achievements and Challenges from Teaching Practices during Implementing Merdeka Curriculum in EFL Class

Nurlaili, Khusna and Dr. Drs. Sugeng Susilo Adi, M.Hum., M.Ed. and Dr. Frida Unsiah, S.Pd., M.Pd. (2024) Exploring Pre-service Teachers’ Perception of Achievements and Challenges from Teaching Practices during Implementing Merdeka Curriculum in EFL Class. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Studi ini menyelidiki bagaimana persepsi guru-guru praktikan bahasa Inggris mengenai pencapaian mereka setelah praktik mengajar dalam membantu mencapai karir profesional dan tantangan yang mereka hadapi selama praktik mengajar. Penelitian ini menggunakan metode campuran campuran sekuensial eksplanatori yang melibatkan tujuh puluh tujuh guru praktikan bahasa Inggris dari Universitas Brawijaya yang memenuhi syarat berpartisipasi untuk mengisi kuesioner. Enam peserta, khususnya mereka yang mendapatkan nilai tinggi, rata-rata, dan rendah dari jawaban kuesioner, dilibatkan sebagai tindak lanjut untuk wawancara. Data yang diperoleh kemudian dianalisis dengan analisis statistik deskriptif menggunakan SPSS untuk survei dan analisis tematik untuk wawancara. Hasil yang dirasakan oleh guru praktikan bahasa Inggris terkait dengan kompetensi dan tantangan mengajar dianalisis dengan mengacu pada Kerangka Kerja Kompetensi Guru Bahasa Inggris (ETCF) dari Vietnam. Temuan penelitian menunjukkan bahwa praktik mengajar sangat membantu para guru praktikan bahasa Inggris untuk mempersiapkan mereka dalam karir profesional. Hal ini dapat dilihat dari pencapaian guru-guru praktikan di sebagian besar sub-dimensi kompetensi dalam ETCF, terutama dalam bidang bekerja sama dan berbagi pengalaman dengan rekan kerja, diikuti dengan kemampuan guru praktikan menerapkan pengetahuan bahasa Inggris mereka dalam kegiatan pembelajaran, serta kemampuan untuk menerapkan refleksi untuk meningkatkan kinerja mengajar guru praktikan. Tantangan significant yang dihadapi oleh para guru praktikan selama melakukan praktik mengajar adalah mengatasi siswa yang tidak kooperatif di kelas, keterbatasan waktu, beban kerja yang berat, kapasitas guru yang terbatas, dan kesulitan menghadapi keberagaman kemampuan siswa di kelas. Penelitian ini diharapkan dapat bermanfaat bagi program universitas pendidikan guru untuk guru-guru praktikan bahasa Inggris, calon guru praktikan bahasa Inggris, dan pemangku kepentingan sekolah lainnya.

English Abstract

This study investigates how English pre-service teachers perceive their achievements after teaching practices to assist them for professional careers and the challenges they face throughout their teaching practice. This study used an explanatory sequential mix-method involving seventy-seven English pre-service teachers from Brawijaya University who matched the criteria intake and completed a questionnaire. Six participants, specifically those who got high, average, and low scores from the questionnaire answers, were involved as a follow-up for the interview. The data obtained was then analyzed using descriptive statistics analysis using SPSS for the survey and thematic analysis for the interview. The English pre-service teachers’ perceived outcomes related to teaching competencies and challenges were analyzed by referring to the English Teacher Competency Framework (ETCF) from Vietnam. The research findings showed that the teaching practices considerably helped English preservice teachers to prepare for their professional careers. It can be seen from the preservice teachers’ achievement in the majority of competency sub-dimensions in the ETCF, particularly in working together and sharing experiences with colleagues, followed by English pre-service teachers’ ability to apply their English language knowledge in learning activities, as well as the ability to use the reflection to improve English pre-service teachers’ teaching performance. The significant challenges that English pre-service teachers faced during the teaching practices included uncooperative students, time constraints, heavy workload, teacher capacity, and the mixed-ability of students in the classroom. This study is expected to be valuable for teacher-training university programs for English pre-service teachers, future English pre-service teachers, and other school stakeholders.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: 0524120081
Uncontrolled Keywords: Achievements, Challenges, EFL Class, English pre-service teachers’perception, Teaching practices- Pencapaian, Tantangan, Kelas EFL, Persepsi guru praktikan, Praktikum Mengajar
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: soegeng sugeng
Date Deposited: 10 Jul 2024 08:19
Last Modified: 10 Jul 2024 08:19
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/222269
[thumbnail of DALAM MASA EMBARGO] Text (DALAM MASA EMBARGO)
Khusna Nurlaili.pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB)

Actions (login required)

View Item View Item