Anggraeni, Novita Dhea and Dr. Putu Dian Danayanti Degeng, S.S., M.Pd. (2024) Exploring EFL Learners’ Experience Toward The Utilization Of Duolingo For Vocabulary Mastery. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Pengajaran dan Pembelajaran kosakata menjadi tantangan tersendiri bagi pembelajar EFL, khususnya pembelajar di Indonesia. Saat ini, mayoritas pengajaran kosakata di ruang kelas masih menerapkan pendekatan tradisional, sementara keterlibatan Teknologi Informasi dan Komunikasi (TIK) dalam lingkungan pendidikan dianggap dapat mendorong peningkatan keahlian dan keterampilan pembelajar. Penelitian ini bertujuan untuk mengkaji efektivitas penggunaan teknologi berbasis media, khususnya Duolingo, dalam meningkatkan penguasaan kosakata bahasa Inggris oleh pembelajar. Dalam penelitian ini, peneliti menggunakan metode kualitatif dengan desain penelitian studi kasus. Penelitian ini dilaksanakan di salah satu sekolah swasta di Malang, Jawa Timur dengan melibatkan 31 siswa sebagai partisipan. Hasil penelitian menunjukkan bahwa mayoritas pembelajar percaya bahwa mempelajari bahasa asing, khususnya kosakata bahasa asing, melalui Duolingo sangatlah mudah karena materi kosakata yang diberikan relevan dengan kehidupan sehari-hari. Hal ini didukung oleh beberapa temuan mengenai fasilitas Duolingo, yang mencakup akses yang mudah, ramah pengguna atau mudah digunakan, serta permainan dan aktivitas kosakata yang menarik, sehingga meningkatkan motivasi dan antusiasme pembelajar dalam mempelajari bahasa Inggris. Penelitian ini menyimpulkan bahwa Duolingo merupakan alat yang efektif untuk mendukung pembelajar dalam mempelajari bahasa asing, khususnya dalam menguasai kosakata baru bahasa Inggris dengan mengintegrasikan Duolingo sebagai pemanasan atau latihan dalam pengajaran di kelas.
English Abstract
Teaching and learning vocabulary is somewhat troublesome for EFL learners, especially Indonesian learners. At this point, the majority of vocabulary teaching in the classroom still uses a traditional approach, meanwhile, the involvement of ICT in educational environments is thought to promote the advancement of learners' expertise and skills. This research aimed to examine the effectiveness of using media-based technology, especially Duolingo to enhance learners’ English vocabulary mastery. In this research, the researcher used a qualitative method, a case study as the research design. This research was conducted in one of the private schools in Malang, East Java with 31 students as the participants. The results of this research showed that the majority of learners believe that learning a foreign language, especially its vocabulary, through Duolingo is straightforward because the vocabulary material is relevant to everyday life. This is supported by several findings regarding Duolingo facilities, which include easy access, user-friendly, and engaging vocabulary games and activities that enable learners to feel more motivated and enthusiastic about learning English. This research implies that Duolingo is an effective tool for supporting learners in learning foreign languages, especially mastering new English vocabulary by incorporating Duolingo as a warm-up or exercise in classroom teaching.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | 0524120074 |
Uncontrolled Keywords: | Duolingo, Siswa EFL, Penguasaan kosakata-Duolingo, EFL learners, Vocabulary Mastery |
Divisions: | Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris |
Depositing User: | Sugeng Moelyono |
Date Deposited: | 09 Jul 2024 04:07 |
Last Modified: | 09 Jul 2024 04:07 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/222203 |
![]() |
Text (DALAM MASA EMBARGO)
Novita Dhea Anggraeni.pdf Restricted to Registered users only Download (5MB) |
Actions (login required)
![]() |
View Item |