Al Kautsar, Muhammad Rayhan and Eka Ratri Noor Wulandari, S.Si., M.Si., M.Sc (2024) Analisis Engagement Rate Konten Video Pada Akun TikTok @Oeste.id. Diploma thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
TikTok merupakan aplikasi media sosial yang paling digemari oleh semua kalangan. Menurut data survei We Are Social, Indonesia menjadi pengguna TikTok terbesar kedua setelah Amerika serikat dengan jumlah sekitar 106,51 juta pengguna Oktober di tahun 2023 (databoks.katadata.co.id, 2023). Pada aplikasi TikTok pengguna dapat memanfaatkan fitur – fitur yang dimiliki oleh TikTok dalam membuat konten diantaranya, penambahan musik, filter pada video, filter stiker dan efek video, dan filter Beauty. Fitur ini mempermudah pengguna dalam membuat konten – konten yang dapat menarik audiens. Dalam membuat konten juga dibutuhkan content planning . Content Planning merupakan langkah penting dalam mengelolah strategi konten. Adanya content planning bertujuan agar konsisten dan teratur dalam mengunggah konten. Dalam konten terdapat jadwal pengunggahan konten, content pillar, copywriting, caption, penataan musik dan hashtag. Projek ini digunakan untuk menganalisis engagement dari konten video pada akun TikTok @oesteid . Konten yang dibuat terdiri dari 6 konten dengan 3 content pillar yang berbeda, diantaranya konten inspirasi, promosi, dan entertain. Setelah berhasil mengunggah konten maka dilakukan perhitungan engagement rate vide konten Oeste denga sample data engagement yang sudah diunggah diantaranya like, share, comment, dan views . Setelah menghitung engagement rate video Akun TikTok @oeste.id dapat disimpulkan bahwa konten promosi mendapatkan engagement tertinggi yang berarti konten promosi lebih disukai dengan audiens pada akun TikTok @oeste.id. Dengan rata – rata engagement rate konten promosi yaitu 10%, Sedangkan konten inspirasi dan entertain memiliki rata – rata engagement rate sebesar 5%.
English Abstract
TikTok is the most popular social media application among all groups. According to We Are Social survey data, Indonesia is the second largest TikTok user after the United States with around 106.51 million users in October 2023. On the TikTok application, users can take advantage of the features owned by TikTok in creating content including adding music, filters on videos, sticker filters and video effects, and Beauty Filters. This feature makes it easier for users to create content that can attract audiences. Content planning is also needed in creating content. Content planning is an important step in managing content strategy. The existence of content planning aims to be consistent and regular in uploading content. In the content there is a content upload schedule, content pillar, copywriting, captions, music arrangements and hashtags. This project is used to analyze the engagement of video content on the Oeste TikTok account. The content created consists of 6 contents with 3 different content pillars, including inspirational, promotional, and entertaining content. After successfully uploading the content, the engagement rate of the Oeste video content is calculated with sample engagement data that has been uploaded including likes, shares, comments, and views. After calculating the engagement rate of Oeste's TikTok videos, it can be concluded that promotional theme content gets the highest engagement, which means that promotional content is liked by the audience on the oeste.id TikTok account. With an average engagement rate of promotional content of 10%, while Inspiration and entertainment content have an average engagement rate of 5%.
Item Type: | Thesis (Diploma) |
---|---|
Identification Number: | 0524170193 |
Divisions: | Program Vokasi > D3 Teknologi Informasi |
Depositing User: | Sugeng Moelyono |
Date Deposited: | 08 Jul 2024 06:35 |
Last Modified: | 08 Jul 2024 06:35 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/222114 |
![]() |
Text (DALAM MASA EMBARGO)
Muhammad Rayhan Al Kautsar.pdf Restricted to Registered users only Download (3MB) |
Actions (login required)
![]() |
View Item |