Husna. Z, Balqis Nazilah and Dr. Frida Unsiah, S.Pd., M.Pd (2024) Implementing Content and Language Integrated Learning (CLIL) Through Group Discussion in Reading Comprehension Class. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Memanfaatkan Pembelajaran Terpadu Isi dan Bahasa melalui diskusi kelompok telah meningkatkan pengalaman belajar akuntansi secara signifikan. Untuk mencapai hal ini, Pembelajaran Terpadu Isi dan Bahasa sering diintegrasikan ke dalam kelas pemahaman bacaan untuk secara langsung mengumpulkan tanggapan dari mahasiswa program akuntansi internasional melalui diskusi kelompok, membantu dalam mengelola dan memantau keterlibatan dan pemahaman siswa. Penelitian bertujuan untuk mengeksplorasi perspektif siswa tentang pemanfaatan Pembelajaran Terpadu Isi dan Bahasa melalui diskusi kelompok. Enam mahasiswa program akuntansi internasional mengikuti sesi pemahaman bacaan menggunakan metode Pembelajaran Terpadu Isi dan Bahasa melalui diskusi kelompok. Peneliti melakukan wawancara untuk menilai pandangan siswa mengenai harapan, manfaat, dan kekurangan pemanfaatan Pembelajaran Terpadu Isi dan Bahasa melalui diskusi kelompok. Temuan mengungkapkan bahwa peserta merasakan beberapa keuntungan menggunakan Pembelajaran Terpadu Isi dan Bahasa melalui diskusi kelompok, termasuk peningkatan pemahaman materi, kesempatan bagi siswa untuk bertukar pemahaman, dan peningkatan motivasi. Namun demikian, ditemukan adanya tantangan seperti terbatasnya kefasihan bahasa Inggris siswa yang menyebabkan diskusi berkepanjangan dan potensi kesalahpahaman materi. Disarankan agar Pembelajaran Terpadu Isi dan Bahasa melalui diskusi kelompok dianggap sebagai teknik yang efektif untuk meningkatkan pemahaman membaca.
English Abstract
Utilizing CLIL through group discussions has significantly enhanced the learning experience in accounting. To achieve this, CLIL is frequently integrated into reading comprehension classes to directly gather responses from international accounting program students through group discussions, aiding in managing and monitoring student engagement and comprehension. The study aimed to explore students' perspectives on the utilization of CLIL through group discussions. Six students from the international accounting program participated in a reading comprehension session employing the CLIL method through group discussions. Researchers conducted interviews to assess students' views regarding the expectations, benefits, and drawbacks of utilizing CLIL through group discussions. Findings revealed that participants perceived several advantages of using CLIL through group discussions, including improved comprehension of the material, opportunities for students to exchange their understanding, and increased motivation. However, challenges such as students' limited English fluency leading to prolonged discussions and potential misunderstandings of the material were noted. It is suggested that CLIL through group discussions be considered as an effective technique for enhancing reading comprehension.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | 0524120069 |
Uncontrolled Keywords: | Reading Comprehension, CLIL, Group Discussion.Pemahaman Membaca, Pembelajaran Terpadu Isi dan Bahasa, Diskusi Kelompok. |
Divisions: | Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris |
Depositing User: | Sugeng Moelyono |
Date Deposited: | 02 Jul 2024 04:33 |
Last Modified: | 02 Jul 2024 04:33 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/221849 |
![]() |
Text (DALAM MASA EMBARGO)
Balqis Nazilah Husna Zunaedi.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) |
Actions (login required)
![]() |
View Item |