Peran Student-Teacher Relationship Terhadap Iklim Sekolah Pada Siswa Sekolah Menengah Atas

Ardeliyah, Abidah and Yuliezar Perwira Dara, S.Psi., M.Psi (2024) Peran Student-Teacher Relationship Terhadap Iklim Sekolah Pada Siswa Sekolah Menengah Atas. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

k memaksimalkan potensi siswa SMA yang masih dalam tahap perkembangan remaja. Namun, saat ini banyak terjadi fenomena yang menunjukkan iklim sekolah yang kurang mendukung di Indonesia. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui peran student-teacher relationship terhadap iklim sekolah pada siswa sekolah menengah atas di Indonesia dengan metode kuantitatif korelasional. Penelitian ini memiliki sampel sebanyak 225 siswa menengah atas atau sederajat yang berada di kelas 10, 11, dan 12. Dalam mengumpulkan sampel, peneliti menggunakan teknik accidental sampling. Alat ukur yang digunakan adalah Teacher Student Relationship Inventory versi siswa (S-TSRI) untuk mengukur variabel student-teacher relationship dan The MDS3 Student Survey untuk mengukur iklim sekolah. Teknik analisis statistik yang digunakan dalam menguji hipotesis pada penelitian ini adalah simple linear regression. Berdasarkan hasil uji hipotesis didapatkan bahwa student-teacher relationship memiliki peran positif terhadap iklim sekolah pada siswa sekolah menengah atas. Berdasarkan hal tersebut, guru direkomendasikan untuk memiliki hubungan yang baik dengan siswa dalam menciptakan iklim sekolah yang positif

English Abstract

A positive school climate is essential to maximize the potential of high school students who are still in the adolescent developmental phase. However, currently, there is a prevalent phenomenon indicating a less supportive school climate in Indonesia. This research aims to explore the role of the student-teacher relationship in influencing the school climate among high school students in Indonesia, with a quantitative correlational research design. The study involves a sample of 225 high school or equivalent level students in grades 10, 11, and 12. In sample collection, the researcher used accidental sampling technique. The measurement tools used include the Student-Teacher Relationship Inventory (S-TSRI) for assessing the student-teacher relationship variable and The MDS3 Student Survey for measuring the school climate. The statistical analysis technique used in hypothesis testing for this research is simple linear regression. Based on the results, researcher found that the student-teacher relationship plays a positive role in shaping the school climate among high school students. Based on the aforementioned, teachers are recommended to establish positive relationships with students in creating a positive school climate.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: 052411
Uncontrolled Keywords: Iklim sekolah, siswa sekolah menengah atas, student-teacher relationship-High school students, school climate, student-teacher relationship
Divisions: Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik > Psikologi
Depositing User: soegeng sugeng
Date Deposited: 13 Jun 2024 08:19
Last Modified: 13 Jun 2024 08:19
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/220885
[thumbnail of DALAM MASA EMBARGO] Text (DALAM MASA EMBARGO)
Abidah Ardeliyah.pdf
Restricted to Registered users only

Download (4MB)

Actions (login required)

View Item View Item