EFL Students’ Psychological Well-Being in Learning across Different Epistemic Beliefs Levels

Listyadi, Tyara Muffidah and Dr. Ive Emaliana, S.Pd., M.Pd (2024) EFL Students’ Psychological Well-Being in Learning across Different Epistemic Beliefs Levels. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Keyakinan epistemik pelajar bahasa Inggris adalah salah satu faktor yang telah meningkatkan kesadaran di antara orang-orang karena peran penting mereka dalam mempengaruhi keberhasilan dan strategi serta perilaku belajar siswa. Penelitian ini bertujuan untuk membandingkan dua variabel di atas dan dengan demikian menyelidiki kesejahteraan psikologis mahasiswa EFL di berbagai tingkat Keyakinan Epistemik. Penelitian kuantitatif ini menggunakan uji beda (Independent sample T-test) untuk menentukan perbedaan rata-rata antara dua kelompok independen, yaitu kesejahteraan psikologis (selanjutnya disebut PWB) dan keyakinan epistemik mahasiswa EFL. Data dikumpulkan dengan mengirimkan kuesioner online melalui Google Formulir kepada 96 mahasiswa dari sebuah universitas terkemuka di Jawa Timur, Indonesia, jurusan pendidikan bahasa Inggris. Hasilnya menunjukkan bahwa tidak ada perbedaan dalam kesejahteraan psikologis dan emosional siswa di area penelitian di antara berbagai tingkat keyakinan epistemik (yaitu, canggih dan sederhana). Menurut temuan tersebut, menyelidiki keyakinan epistemik siswa dapat memberikan wawasan tentang keterlibatan pendidikan dan kesejahteraan mereka saat belajar. Dari penelitian ini dapat disimpulkan bahwa PWB dari keyakinan epistemik yang berbeda dari pelajar EFL Indonesia tidak terlalu signifikan, dan hal ini mengimplikasikan bahwa keyakinan epistemik merupakan sebuah spektrum yang dapat dipengaruhi oleh aspek-aspek lain, seperti aspek budaya.

English Abstract

Epistemic beliefs of English language learning (EFL) learners are one of the factors that have increased awareness among people due to their pivotal role in influencing students' success and learning strategies and behaviors. The current study aims to compare the two variables above and thus investigate EFL university students' psychological well-being across different levels of Epistemic Beliefs. This quantitative study uses an independent sample T-test to determine the mean difference between two independent groups, which are the psychological well-being (henceforth, PWB) and epistemic beliefs of EFL students. The data was gathered by delivering online questionnaires via Google Forms to 96 students from a reputable university in East Java, Indonesia, majoring in English language education. The results indicate that there is no difference in the psychological and emotional well-being of students in the study area among different levels of epistemic beliefs (i.e., sophisticated and simple). According to the findings, investigating students' epistemic beliefs can provide insights into their educational engagement and well-being when studying. It is found that the PWB of different epistemic beliefs of Indonesian EFL learners is not that significant, and it is implied that epistemic beliefs are a spectrum that can be influenced by other aspects, such as cultural facets

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: 0524120043
Uncontrolled Keywords: EFL students, epistemic beliefs, psychological well-being-Pelajar EFL, Keyakinan Epistemik, Kesejahteraan Psikologis
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: soegeng sugeng
Date Deposited: 29 May 2024 07:54
Last Modified: 29 May 2024 07:54
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/219727
[thumbnail of DALAM MASA EMBARGO] Text (DALAM MASA EMBARGO)
Tyara Muffidah Listyadi.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)

Actions (login required)

View Item View Item